שומן רווי לא מזיק ללב – כמוסות אומגה-3 לא מועיל ללב

healthy_heart

 

 

סקירת מחקרים שפורסמה ב-18 במרץ 2014 בכתב העת JAMA Annals of Internal Medicine, מצאה כי נטילה של כמוסות אומגה-3 לא גרמה לירידה במספר התקפי הלב, שבץ, או אי ספיקת לב.

החוקרים סרקו 72 מחקרים בהם לקחו חלק 600,000 איש מ-18 עמים שונים. החוקרים בדקו את ההשפעה של כל סוגי השומנים על בריאות הלב – שומנים רוויים, שומנים בלתי-רוויים וחומצות שומן מסוג אומגה-3 ואומגה-6.

החוקרים מצאו כי לאף אחד מסוגי השומן לא הייתה השפעה מיטיבה או מזיקה על בריאות הלב. ממה שידוע לנו עד עתה, שומן רווי גורם לעלייה ברמות הכולסטרול "הרע" (ה-LDL כולסטרול) שעלול לגרום לפקקת בעורקים ומכאן להגביר את הסיכון להתקפי לב ולשבץ.
כמו כן, ידוע כי חומצות שומן מסוג אומגה-3 גורמות, בין השאר, לעלייה ברמות הכולסטרול "הטוב" (ה-HDL כולסטרול). הכולסטרול "הטוב" מסייע לגוף להיפטר מהכולסטרול "הרע" ולכן עשוי להפחית את הסיכון למחלות לב.

לדברי החוקרים, שומנים רוויים אינם הבעיה העיקרית בכל מה שנוגע למחלות לב. חומצות שומן מסוג אומגה-3 הוא רכיב תזונתי חשוב לבריאות ואנו זקוקים לו לתפקודי גוף רבים – כמו פיקוח על קרישת הדם ובניית קרומי התאים במוח – אולם יש לצרוך אותו במזון (אכילת דגים עשירים באומגה-3) ולא באמצעות נטילת כמוסות.

לדברי ד"ר לינדה ואן הורן, חברה בוועדת התזונה של האיגוד האמריקאי לקרדיולוגיה (AHA), אין ספק שאכילת דגים, על בסיס קבוע, מועילה לבריאות הלב ולבריאות כללית. עם זאת, שומנים מכילים פי שניים קלוריות בהשוואה לחלבונים ופחמימות ולכן מומלץ להפחית את סך הצריכה שלהם בדיאטה היומית. ועדת התזונה של האיגוד האמריקאי לקרדיולוגיה ידון בממצאים החדשים שעלו בסקירה בישיבתה הקרובה.