השמנה: לא רק מאכילה

השמנה: לא רק מאכילה

obesity_sitting

 

 

חוקרים באוניברסיטת תל אביב השתמשו בטכנולוגיה חדשנית במטרה לבדוק כיצד מצטבר השומן בגוף ברמה התאית. תוצאות המחקר הראו כי בניגוד לרקמות העצם והשריר אשר נחלשים כאשר מנהלים אורח חיים סטטי, תאי שומן המצויים תחת לחץ מכני מתמיד מייצרים עד 50% יותר שומן. המחקר התפרסם ב-18 במרץ 2014 בכתב העת Biophysical Journal.

החוקרים גילו כי כאשר טיפות השומן מצטברות בתא הם משנות באופן דרמטי את המבנה שלו ואופן פעולתו. ככל שתא השומן התרחב הוא הפך לנוקשה יותר ונוקשות זו השפיעה על התאים השכנים וגרמה לשינוי במבנה ובהרכב שלהם. לדברי אחד החוקרים פרופסור עמית גפן: " …זו למעשה המקבילה התאית לישיבה ממושכת על כיסא או לשכיבה ממושכת על המיטה. מהרמה התאית ועד לרמה הגופנית, הצלחנו להראות איך אורח חיים סטטי מעודד השמנה – בנפרד מהתזונה, מהגנטיקה ומשאר הגורמים המשפיעים על משקל הגוף".

כיום אנו מודעים להשפעה הרבה של השמנה על סיכון מוגבר לסוכרת , מחלות לב , שבץ מוחי, ואפילו סוגים מסוימים של סרטן. השמנת יתר גם מהווה נטל משמעותי על מערכת הבריאות ועל הכלכלה.

הבנה טובה יותר של התנהגות תאי השומן תחת עומס מכאני עשויה להביא לפתרונות מעשיים לבעיית ההשמנה. לדברי פרופסור גפן: " אם נדע איך לערוך מניפולציות מכניות לתאים הללו, נוכל להפחית שומן מאנשים הסובלים מעודף משקל ולהוסיף שומן לאנשים שסובלים מתת משקל בדרכים אחרות מלבד משטרי תזונה".

 

 

 

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp