נשים צעירות: יותר שמש פחות חומצה פולית

sun_exposure

 

 

מאגרי החומצה הפולית בקרב נשים הרות, או כאלו המתכננות להיכנס להיריון, הנוטלות תוסף של החומצה ונחשפות לקרני השמש, עלולות לצמצם את מאגר החומצה הפולית בגופן. כך מזהיר מחקר חדש שהתפרסם ב-21 במרץ בכתב העת Journal of Photochemistry and Photobiology.

חומצה פולית (או בשמה האחר ויטמין B6) נמצאת במזונות כמו ירקות עליים ירוקים (לדוגמה, תרד), פרי הדר, דגנים מלאים וירקות. הוויטמין גם מוסף לעיתים למזונות שונים כמו דגני בוקר, לחמים, קמח ופסטות. ויטמין B6 ניתן ליטול גם כתוסף מזון.

במחקר השתתפו 45 נשים צעירות בגילאים 18-47. בנשים שהיו חשופות לשמש חזקה למשך זמן ארוך יותר נמצאה הרמה הנמוכה ביותר של חומצה פולית. הנשים שנמצאו בסיכון הגבוה ביותר היו אלו שנחשפו לשמש בשעות הקריטיות של היום – בין השעה 10:00 בבוקר ל-03:00 אחה"צ – עם מעט מאוד אמצעי הגנה. הנשים לא סבלו ממחסור, אך רמת החומצה הפולית הייתה בספקטרום הנורמלי הנמוך.

לדברי פרופסור מייקל קימלין, מעורכי המחקר, ממצא זה מדאיג לאור העובדה שכיום רופאים דוחקים נשים צעירות ליטול חומצה פולית לפני ובמהלך ההיריון. מחקרים רבים שנערכו בעבר הראו כי נטילת תוסף של חומצה פולית מפחיתה את הסיכון להפלות, אנמיה ולמניעת מומים מולדים בתעלה העצבית של העובר neural tube defects)).

ההמלצה היא בעיקר לנשים הרות, ולאלו המתכננות היריון, לשוחח עם הרופא המטפל על חשיבות הצריכה של חומצה פולית בתזונה שלהן ו/או נטילת הוויטמין בכמוסה כתוסף מזון.