מכורים לפחמימות

מכורים לפחמימות

 

מה גורם לתשוקה לפחמימות ולמזונות אחרים?
עד היום לא ידוע על סיבה ספציפית הגורמת לתשוקה לפחמימות או לכל מזון אחר. המדע זקוק למחקרים נוספים על מנת להבין לעומק את מנגנון האכילה. מחקרים רבים מצביעים על כך שירידה ברמות הסוכר בדם מעוררת תיאבון. עובדה זו מסבירה את התשוקה לפחמימות שהם מקור זמין ומהיר לאנרגיה.

 

carb_cycle

 

מחקרים אחרים מצאו כי את הקשר בין מוח, מצב הרוח ומזון ניתן להסביר בירידה ברמות הסרוטונין במוח. סרוטונין מסוגל להפחית כאב, חרדות ולחץ ובדרך זו מביא לרגיעה ומשפר את מצב הרוח. לטענת מומחים מסוימים אנשים המכורים לפחמימות מאופיינים בדרך כלל ברמות נמוכות של סרוטונין. אחרים טוענים כי התשוקה לפחמימות היא בסך הכול תגובה נלמדת.

 

מהי "תשוקה לפחמימות" או "התמכרות לפחמימות"?
מונחים אלו משמשים בתאוריית הקשר בין פחמימות, אינסולין ותיאבון. הגוף משתמש בהורמון אינסולין כדי להפוך סוכר, עמילן ומזונות אחרים לאנרגיה. ידוע שאכילת פחמימות גורמת לעלייה ברמות האינסולין אשר גוררת בעקבותיה ירידה ברמות הסוכר. תגובה זו גורמת לתיאבון מוגבר, ובאנשים מסוימים לצריכה מוגברת של פחמימות.

יש הטוענים כי יש לצמצם משמעותית את צריכת הפחמימות כדי להוריד את רמות האינסולין ובדרך זו להפחית את התיאבון. אחרים ממליצים על בחירת מזונות בעלי מדד גליקמי נמוך שיכולים גם הם להוריד את רמות האינסולין ולהפחית את התיאבון. עד היום לא בוצעו מספיק מחקרים שיאששו את ההמלצות הללו. כמו כן, ישנה שונות רבה בבני האדם בתגובה לצריכת פחמימות.

 

מהן הסכנות הכרוכות בצמצום דרסטי של הפחמימות בדיאטה?
דיאטות דלות בפחמימות נוטות להיות גם דלות ברכיבי מזון חיוניים. דיאטה דלה בפחמימות עלולה להיות דלה גם בוויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים. מצב זה עלול ליצור חוסר איזון כימי בדם, עצירות ובעיות בריאותיות נוספות.

 

מה חסר בדיאטה דלה מאוד בפחמימות?

ההמלצה כיום היא לצרוך מגוון רחב של מזונות דלים בשומן רווי, שומן טרנס וכולסטרול. יש לשמור על כמות הקלוריות היומית כדי למנוע השמנה אך להקפיד על תזונה עשירה בירקות, פירות דגנים מלאים (עשירים בסיבים תזונתיים) ו2-3 מנות של מוצרי חלב דלים בשומן. בדיאטה מאוזנת הפחמימות מהוות לפחות 45%-65% מסך הקלוריות הנצרכות ליום.

דיאטה דלה מאוד בפחמימות עלולה להיות חסרה במרכיבים חיוניים, לדוגמה:

  • דיאטה דלה בדגנים עלולה להיות גם דלה במינרלים, ויטמינים מקבוצה B, סיבים תזונתיים ואשלגן.
  • חלב דל שומן ויוגורט הם מקור מעולה לסידן, חלבון וריבופלבין (ויטמין B2).
  • פירות וירקות הם מקור עשיר לוויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים. הם מכילים גם רכיבים בריאים אחרים שעדיין מצויים בשלבי מחקר.

 

ישנם מומחים המדגישים את החשיבות של אכילת שלוש ארוחות על מנת למנוע רעב. לאנשים הסובלים מתנגודת אינסולין או מסוכרת מומלץ לאכול ארוחות קטנות בתוספת 2-3 חטיפים דלים בפחמימות.