הגבלת פחמימות עשויה להפחית הישנות סרטן השד

 

carbohydrates_breast_cancer

 

הפחתה בצריכת פחמימות בדיאטה עשויה להפחית את הסיכון להישנות סרטן השד בקרב נשים שהרקמה הסרטנית שלהם מגיבה באופן חיובי לקולטנים שלIGF-1. כך על פי מחקר ייחודי שיפורסם ביולי 2014 בכתב העת Cancer Epidemiology Biomarkers & Prevention.

פקטור גדילה דמוי אינסולין 1  (Insulin-like growth factor 1, ובקיצורIGF-1)  הוא הורמון בעל מבנה דומה מאוד לאינסולין.  מחקרים רבים  שבוצעו בעבר בקרב אוכלוסיות נשים בגילאים שונים, מצאו קשר חיובי בין ריכוז IGF-I והסיכון להתפתחות או הישנות  סרטן השד,

הימצאות של קולטנים ל-IGF-1 ברקמת השד עלולה גם להעלות את העמידות לטיפול בקרב נשים שחלו בסרטן השד. ידוע כי רמת הפחמימות בדיאטה משפיעה על שפעול של הורמון האינסולין וגורם לעלייה בריכוז ה-IGF-1 . מסיבה זו בקשו החוקרים לבחון האם סוג הדיאטה עשוי להשפיע על אבחון סרטן השד, בהתבסס על נוכחות של IGF-1 ברקמת השד.

המחקר בדק את הקשר המשולב בין שני גורמים המעורבים בסרטן השד – צריכת פחמימות ונוכחות IGF-1 –והשפעתם על הצמיחה וההתפתחות של סרטן השד. החוקרים בקשו לבחון את ריכוז הפחמימות בדיאטה ו והשפעתם  על המסלול הביולוגי שגורם לשינויים בריכוז ה-IGF-1 ברקמת השד.

הנשים שנבדקו היו חלק מהנשים שהשתתפו במחקר גדול יותר שנערך בארה"ב (Women Healthy Eating & Living) שנערך בשנים 2001-2007. בניתוח הנתונים בקרב נשים הנושאות קולטנים ל-IGF-1 וחלו בסרטן שד ראשוני, נמצא קשר בין קולטנים אלו לבין סיכון מוגבר להישנות סרטן השד. ממצא זה אינו חדש והוא עולה בקנה אחד עם ממצאים קודמים. עם זאת, הממצא הייחודי למחקר זה היה שצריכה מופחתת של פחמימות בדיאטה הפחיתה את הסיכון להישנות סרטן השד בקרב נשים אלו.

זהו המחקר הראשון מסוגו המרמז כי ניתן להמליץ על דיאטה מותאמת אישית לנשים שחלו בסרטן השד על פי המאפיינים המולקולריים של הגידול הראשוני שלהם. לדברי מחברת המחקר, ד"ר ג'ניפר אדמונד, יש עדיין שאלות רבות שאינן פתורות, כולל אילו סוגי מזון המכילים פחמימות על הנשים שחלו בסרטן להגביל. דרושים מחקרים נוספים על מנת לאשש את ממצאי המחקר הנוכחי.  עד אז אין צורך להגביל בצורה דרמטית את צריכת הפחמימות ומומלץ לעקוב אחר דפוסי האכילה המומלצים של האגודה לחקר הסרטן והאיגוד האמריקאי לסרטן המתמקדים בדיאטה על בסיס צמחוני: אכילה של ירקות, פירות וקטניות עשירים בסיבים תזונתיים ומזונות המכילים דגנים מלאים. כמו כן, יש להגביל צריכה של פחמימות פשוטות, ירקות עמילניים וסוכר.