כספית בדגים – כיצד לנהוג?

 

 

 

דגים ומאכלי ים אחרים הם מזונות עתירי חלבון המספקים לגוף חומרים מזינים חשובים. דגים מכילים גם דלק חשוב להתפתחות התינוק והעובר ולכן מומלצים לשנים הרות ומיניקות. מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אף יצא בהנחיות חדשות להגדלת כמות הדגים המומלצת לנשים בתקופת הפוריות ולילדים. אולם, אליה וקוץ בה – מאכלי ים רבים מכילים בד"כ כמויות לא מבוטלות של כספית ולכן עלולים לגרום יותר נזק מתועלת.

מרבית מאכלי הים מכילים כמות מסוימת של כספית. צריכה גבוהה מידי של כספית עלולה לפגוע במוח ובמערכת העצבים בעיקר בעוברים. מאידך, גם ילדים ומבוגרים שצורכים כמויות גדולות של מאכלי ים עשירים בכספית עלולים לסבול מהפרעות בתפקוד תקין של קואורדינציה עדינה, דיבור, שינה, הליכה ותחושות של עקצוצים בגוף.

 

כיצד חודרת הכספית לגוף הדגים?

מחקר שערך המכון הגאולוגי בשיתוף עם אוניברסיטת הרווארד מצא כי ב-20 השנים האחרונות עלו רמות הכספית באוקיינוס השקט בכ-30% כתוצאה מכספית תעשייתית שנפלטה לים, והן צפויות לעלות בלמעלה מ-50% עד שנת 2050. צמחים ובעלי חיים זעירים המכילים כספית נבלעים על ידי בעלי חיים גדולים יותר שברקמתם מצטברת כספית. מסיבה זו דגים גדולים, כמו כריש ודג החרב, מכילים יותר כספית בהשוואה לדגים קטנים יותר כמו סרדינים, סול ופורל.

כאשר אוכלים מאכלי ים המכילים מתיל-כספית (methylmercury), למעלה מ-95% מהרעלן נספג וחודר למערכת הדם. הרעלן נע בכל הגוף ומסוגל לחדור לכל רקמה ואיבר.

בסקירת בטיחותם של מאכלי ים שתתפרסם במהדורת אוקטובר 2014 של המגזין Consumer Reports נמצאו הנתונים הבאים:

מאכלי הים הבטוחים ביותר (מכילים את הכמות הזעירה ביותר של כספית ):
דג אמנון, שרימפס, צדפות, סלמון פרא (גדל טבעית בים), צדפות
כמות בטוחה לצריכה: אדם במשקל 60 ק"ג יכול לאכול עד 1 ק"ג בשבוע
ילד במשקל 20 ק"ג יכול לאכול עד ½ ק"ג בשבוע

מאכלי ים נוספים המכילים רמות נמוכות של כספית:
זהבון, סול, סרטן, שפמנון, פורל, בורי
כמות בטוחה לצריכה: אדם במשקל 60 ק"ג יכול לאכול עד ½ ק"ג בשבוע
ילד במשקל 20 ק"ג יכול לאכול עד 200 גרם בשבוע

על מנת למזער למינימום את החשיפה לכספית מומלץ להימנע כליל מאכילת הדגים הבאים: טונה, דג החרב, מקרל, לוקוס, הליבוט (פוטית)

כמות הטונה המשומרת (בקופסה) הבטוחה לצריכה בשבוע על פי משקל גוף* משקל (ק"ג)
קופסת שימורי טונה מכילה כ-100 גרם טונה מסוננת         

משקל גוף (ק"ג) טונה בשבוע (גר')
10 56
20 113
30 170
40 226
50 280
55 310
60 340
70 370
74 400
80 425
84 450
90 480
94 510
129 540

לדברי פיליפ גרנדז'אן, פרופ' לבריאות הציבור באוניברסיטת הרווארד, מוחו של העובר עובר שלבי התפתחות שצריכים להסתיים ברצף הנכון ובזמן הנכון. אישה הרה האוכלת דגים עשירים בכספית עלולה לגרום לכך שהרעלן יגיע לעובר בתוך מספר שעות  ולגרום לנזק בלתי הפיך בשלב קריטי של התפתחות המוח. מאכלי סושי מכילים בד"כ טונה מסוג מסוים המכילה רמות גבוהות במיוחד של כספית, המשתוות אפילו לאלו המצויות בכריש ובדג החרב. שימורי טונה עשירים בכספית והם גם אחד מסוגי הדגים הנצרכים ביותר כיום בארה"ב. המומחים לבדיקת הבטיחות במזון של המגזין הנודע והאמין Consumer Report ממליצים לנשים הרות ומיניקות ולילדים קטנים להימנע לחלוטין מאכילת טונה. כמו כן, על מבוגרים שצורכים ½ ק"ג ומעלה של מאכלי ים בשבוע, להימנע כליל מאכילת דגים עשירים בכספית, כולל מאכלי סושי.