ממתיקים מלאכותיים עלולים להעלות את רמות הסוכר

ממתיקים מלאכותיים עלולים להעלות את רמות הסוכר

artificial-sweetener-danger

 

 

מחקר ישראלי שנערך בחסות מכון וייצמן למדע ברחובות מצא, כי חולי סוכרת ועושי דיאטה הבוחרים בממתיקים מלאכותיים במטרה להרגיע את התאווה למתוק, גורמים לעצמם יותר נזק מתועלת. המחקר פורסם  ב-17 לספטמבר 2014 בכתב העת Nature.

ממתיקים מלאכותיים (סכרין, אספטרם, סוכרלוז) עלולים לשנות את הרכב החיידקים במעיים ולפגוע בתהליך עיבוד הסוכר.

המחקר בוצע בבני אדם ובעכברים. רמת הסוכר בדם בעכברים שצרכו ממתיקים מלאכותיים הייתה גבוהה משמעותית בהשוואה לעכברים ששתו מים בלבד, או אפילו מים בתוספת סוכר. את רמות הסוכר הגבוהות בדמם של העכברים הצליחו החוקרים להחזיר לערכים נורמליים בשתי דרכים; האחת, בעזרת מתן אנטיביוטיקה והשנייה באמצעות השתלת חיידקי מעיים של עכברים שהוזנו בממתיקים מלאכותיים.

במחקר נוסף, שנערך בקרב כ- 400 בני אדם, נמצא כי באנשים שהשתמשו בממתיקים מלאכותיים לאורך זמן נצפתה רמה גבוהה של סוכר בדם בצום. כמו כן, נמצאו בקבוצה זו סימנים המעידים על ליקוי בעיבוד הגלוקוז.

בקבוצת מעקב קטנה בדקו החוקרים את רמות הסוכר ב-7 איש שלא נהגו לצרוך ממתיקים מלאכותיים. בקרב 4 מהם נמצאו רמות גבוהות של סוכר לאחר שצרכו את הכמות המקסימלית המומלצת לצריכה (RDA) של סכרין במשך 6 ימים רצופים.

לדברי מחבר המחקר, ד"ר רן אליאב מהמחלקה האימונולוגית במכון וויצמן, אין להסיק בשום אופן מן המחקר שמשקאות המכילים סוכר הם בריאים, אלא שישנם אנשים שיש להם נטייה לרמות סוכר גבוהות בצריכת ממתיקים מלאכותיים; חיידקים מסוימים במעיים הגיבו לממתיקים מלאכותיים בהפרשת חומרים שעוררו תגובה דלקתית הדומה לזו המתרחשת בצריכת מנת-יתר של סוכר.

לטענת ד"ר ג'ודי ויילי רוזט, דוברת האגודה האמריקאית לתזונה ודיאטה (ADA), ממצאי המחקר מחזקים את עמדת האגודה האמריקאית לסוכרת כי שימוש בממתיקים מלאכותיים אינו בבחינת "תרופת פלא". הגישה הנכונה לטיפול בסוכר גבוה הוא שינויים קפדניים בדיאטה היומית. עם זאת, עדיף לשתות משקאות דייאט מוגזים ולא כאלה המכילים סוכר – שתייה של כ-½ ליטר משקה מוגז עם סוכר תוסיף לתזונה היומית שלך כ-20(!) כפיות סוכר. מים הם חלופת המשקה המומלצת ביותר כשמרגישים צמא.

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp