בדיקה גנטית לתזונה מותאמת אישית

בדיקה גנטית לתזונה מותאמת אישית

personalayzed_nutrition

 

 

מחקר שפורסם ב-9 בנובמבר 2014 בכתב העת המקוון PLoS One מצא, כי יעוץ תזונתי אישי המבוסס על המבנה הגנטי של האדם, משפר את הרגלי האכילה בהשוואה להמלצות הנוכחיות המבוססות בעיקרן על ההנחה של "מידה אחת המתאימה לכולם".

נוטריגנומיקה (nutrigenomics) הוא תחום מחקר שמטרתו להבין מדוע אנשים מסוימים מגיבים באופן שונה לאותו מזון. תזונה מותאמת אישית, שהוא ענף בתחום הרפואה המותאמת אישית, היא יישום של נוטריגנומיקה המסייע להתאים המלצות תזונתיות ל-DNA של האדם.

חוקרים מאוניברסיטת טורונטו ערכו מחקר אקראי ומבוקר בו נטלו חלק 138 בוגרים, צעירים ובריאים. החוקרים אספו מהמשתתפים נתונים שכללו צריכת קפאין, נתרן, ויטמין c וסוכר. המשתתפים חולקו באופן אקראי לשתי קבוצות – קבוצה אחת קבלה המלצות תזונתיות מבוססות DNA על כל ארבעת הרכיבים. הקבוצה השנייה קיבלה ייעוץ תזונתי סטנדרטי עבור אותם רכיבים תזונתיים, ללא שימוש במידע גנטי.

שינויים בהרגלי התזונה של המשתתפים נבדקו לאחר 3 חודשים ולאחר 12 חודשים. החוקרים מצאו כי בקרב המשתתפים שקיבלו יעוץ תזונתי מבוסס DNA חל שיפור בתזונה כבר לאחר 3 חודשים, השיפור היה אף ניכר יותר לאחר 12 חודשים. המשתתפים שנודע להם כי הם נושאים את הגן הקשור לצריכת נתרן וליתר לחץ דם הפחיתו משמעותית את צריכת המלח שלהם ביחס לאלו שקבלו ייעוץ סטנדרטי להפחתת צריכת נתרן.

ברכיבים התזונתיים האחרים (קפאין, ויטמין C וסוכר) לא ניכרו הבדלים משמעותיים בין שתי הקבוצות. החוקרים סבורים שהסיבה לכך היא שעוד לפני תחילת המחקר הצריכה של רכיבים אלו הייתה בהתאם להמלצות התזונתיות, ולכן לא נצפו כל שינויים בצריכתם.

לדברי העומד בראש המחקר, מחקרים בעבר שניסו למדוד את ההשפעה של מידע גנטי על סגנון החיים, התמקדו בעיקר בניבוי הסיכון למחלות  ולא על גנים מטבוליים המשפיעים על רכיבים ספציפיים בדיאטה. "זוהי הפעם הראשונה בה נבדקה ההשפעה של יעוץ תזונתי ספציפי ומעשי המבוסס על גנים הקשורים לדיאטה".

לדברי חוזה אורדובס, מנהל היחידה לתזונה וגנטיקה באוניברסיטת טאפטס (Tufts), מידע תזונתי מותאם אישית המבוסס על מידע גנטי לא רק גורם להיענות גדולה יותר של החולה, אלא אף מסייע בהבטחת הבריאות לטווח הארוך. "היענות מוגברת של החולה תסייע במניעת מחלות כרוניות תוך סיוע בגישות תזונתיות".

 

 

 

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp