תזונה עשירה בדגנים מלאים מאריכה חיים

whole_grain_longevity

 

מחקר שנערך באוניברסיטת הרווארד מצא כי אכילה לאורך זמן של לחם מחיטה מלאה, שיבולת שועל או דגנים מלאים, עשויה להאריך את תוחלת החיים. המחקר התפרסם לראשונה ב-5 בינואר 2015 במהדורה המקוונת של כתב העת  JAMA Internal Medicine.

דגנים מלאים, כמו חיטה, שעורה ושיבולת שועל שזה עתה נקטפו, מורכבים מ-3 חלקים:
* סובין – מעטפת חיצונית המגינה על הזרע.
* נבט – שהוא "העובר" הקטן בזרע שיכול לגדול לצמח חדש
* אנדוספרם – החלק הגדול ביותר בזרע המכיל אספקת מזון פוטנציאלית לצמח חדש שיינבט מהזרע.

בהכנת קמח מעובד היצרנים בדרך כלל מסירים את הסובין והנבט ומשאירים את האנדוספרם שעשיר בקלוריות. אולם, מזונות מחיטה מלאה כמו שיבולת שועל, לחם מחיטה מלאה, דגני בוקר מלאים, אורז מלא ועוד, כוללים את שלושת חלקי הזרע.

המחקר התבסס על נתונים שהתקבלו משני מחקרי בריאות ארוכי טווח שהחלו עוד בשנת 1980. המחקרים כללו 118,000 אחיות ואנשי מקצוע בתחום הבריאות. המשתתפים נתבקשו למלא שאלוני מזון ותזונה כל שנתיים וכל ארבע שנים, בשאלונים נכללו שאלות על צריכת דגנים מלאים.

במהלך 26 שנות המעקב נפטרו בשני המחקרים 27,000 איש. בקבוצה שצרכה את הכמות הגבוהה ביותר של מזונות מחיטה מלאה הייתה התמותה נמוכה ב-1/3 בהשוואה לקבוצה שצרכה את הרמה הנמוכה ביותר של מזונות מחיטה מלאה. כל תוספת של 30 גרם מזון מחיטה מלאה לתפריט היומי, הפחיתה את הסיכון למוות בטרם עת ב-5% ואת הסיכון למחלת לב ב-9%.
היתרונות הבריאותיים נותרו גם לאחר שנלקחו בחשבון גורמים שעלולים להגביר את הסיכון למוות כמו משקל, עישון וגיל.

לדברי החוקרים חיטה מלאה עשירה בסיבים תזונתיים (מצויים בעיקר בסובין) המסייעים בעיכול אטי ומונעים עליות חדות ברמות הסוכר בדם. בנוסף, הסובין והנבט מכילים מספר ויטמינים ומינרלים חיוניים כמו ויטמין E, מגנזיום ונוגדי חמצון (אנטיאוקסידנטים).

דוברת האקדמיה לתזונה ודיאטה, הדיאטנית ג'ואן בלייק, הוסיפה כי מחקרים רבים מצאו שאכילת מזונות מחיטה מלאה תורמת לתחושת שובע, עובדה שעשויה לסייע בשמירה על משקל גוף תקין. הדעה הרווחת כיום בקרב אנשי מקצוע היא כי התרומה הבריאותית של מזונות מחיטה מלאה אינה תלויה בגורם אחד בלבד, אלא היא תוצאה של מספר גורמים הפועלים בסינרגיה.

לדברי בלייק, מומלץ לכלול דגנים מלאים בכל ארוחה, ואף בחטיפים. פריסה של הדגנים המלאים לאורך היום תגרום לתחושת שובע גדולה יותר ומכאן גם לשמירה על משקל הגוף.