המלצות חדשות – מותר לאכול מזונות עשירים כולסטרול?

המלצות חדשות – מותר לאכול מזונות עשירים כולסטרול?

cholesterol_risks

 

 

משרד החקלאות האמריקאי נדרש בכל 5 שנים להערכה מחודשת של ההמלצות התזונתיות. במאמר שהתפרסם בג'רוזלם פוסט ב-10 בפברואר 2015 נמסר, כי הפעם ההמלצות תתייחסנה למחקר חדש המטיל ספק בהשפעתו של כולסטרול על בריאות הלב.

הוועדה המייעצת להנחיות תזונתיות בארה"ב מתכננת שלא להמליץ לאנשים מלהימנע מאכילת מזונות עשירים בכולסטרול. להנחיות התזונתיות בארה"ב השפעות על סקטורים רחבים כמו ארוחות המוגשות בבתי הספר, יצרני מזון וצרכני המזון עצמם. ההנחיות האחרונות של הוועדה שנקבעו בשנת 2010, הגבילו את צריכת הכולסטרול במזון ל-300 מ"ג ביום – כמות שמכילה ביצה אחת.

אחד הקרדיולוגים הבכירים בארה"ב, ד"ר סטיבן ניסן,  אישר את המהלך, לדבריו: "דורות שלמים קיבלו אנשים הנחיות תזונתיות שגויות". עוד הוסיף, כי מחקר שפורסם לאחרונה מצא כי דיאטה דלת כולסטרול מורידה את רמתו בדם רק ב-20%, יתר הכולסטרול מושפע מגורמים גנטיים.

מאידך, לטענת תזונאים וקרדיולוגים אחרים, לצריכת מזונות עשירים בשומן רווי השפעה ישירה יותר על רמות הכולסטרול בהשוואה לצריכת מזונות עשירים בכולסטרול. רמות גבוהות של הכולסטרול "הרע" (LDL) עלולות לגרום לסתימת עורקים, להפחתת זרימת הדם בעורקים ולהגברת הסיכון להתקפי לב ולשבץ. מאידך, תזונאים ורופאים רבים מאמינים כי לצריכת דיאטה עשירה בכולסטרול אין כל השפעה על אדם בריא. לטענתם יש לשים לב ליכולת הטבעית של הגוף לייצר כולסטרול. לכולסטרול מסוג זה תפקידים חיוניים – כמו שמירה על בריאות רקמת התאים, ויצירת הורמונים, חומצות מרה וויטמין D.

מומחים טוענים שאמנם ישנם אנשים שלהם נטייה גנטית הגורמת ליצירת רמות גבוהות של כולסטרול, אולם אחרים עלולים להיות מושפעים יותר מדיאטה עשירה בכולסטרול ולאלו מומלץ להגביל את צריכת המזונות עתירי הכולסטרול.

לדברי ד"ר רוברט אקל, דובר איגוד הלב האמריקאי (ה-AHA), שומן רווי הוא מקור עשיר לכולסטרול  "הרע" ולכן עדיין יש להזהיר מפני צריכת מזונות עשירים בשומן רווי וגם מאלו המכילים שומני טרנס. שומן רווי מצוי בעיקר במזונות מן החי כמו בשר ומוצרי חלב. שומני טרנס, מצויים במזונות מעובדים רבים  (עוגות, עוגיות, אבקות מרק ועוד רבים). לשומני טרנס השפעה שלילית כפולה – הם מעלים את רמת הכולסטרול "הרע"  בדם ומורידים את רמת הכולסטרול "הטוב".

ד"ר אקל ציין כי גם לאיגוד הלב האמריקאי גישה אמביוולנטית – הוא אינו מגנה או מאשר צריכת מזונות עשירים בכולסטרול. לדבריו, יש צורך במחקרים חדשים ואמינים שישוו בין השפעת מזונות עשירים בכולסטרול למזונות עשירים בשומן רווי על רמות הכולסטרול בדם.

הקרדיולוג הבכיר, ד"ר סטיבן ניסן, ממליץ למטופליו לצרוך את הדיאטה הים-תיכונית. דיאטה זו אינה דלה בשומן, אולם שמה את הדגש על צריכת שומנים בלתי-רווים שמקורם בשמן זית ובאגוזים. כמו כן, מלווה הדיאטה בצריכת פירות וירקות, בשר עוף ודגים דלים בשומן. יש להימנע מאכילת בשר בקר, בשר מעובד וחמאה.

חברי הוועדה המייעצת של ההנחיות התזונתיות סרבו להגיב לכתבה והם אמורים לפרסם את המלצותיהם הסופיות בשבועות הקרובים.

 

 

 

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp