ארוחת בוקר של אלופים לחולי סוכרת

diabetes-breakfast

 

מחקר שנערך בישראל מצא דרך יעילה ופשוטה למניעת עליות חדות ברמות הסוכר באנשים הסובלים מסוכרת מסוג 2. המחקר פורסם במרץ 2015 בכתב העת Diabetologia.

באנשים הסובלים מסוכרת מסוג 2 עלייה ברמות הסוכר בדם (רמות הגלוקוז מגיעות לשיא מיד לאחר הארוחה) עלולה לגרום לבעיות לבביות ואף לסכנת חיים. המחקר מציע דרך חדשה לדיכוי רמות הגלוקוז במהלך היום – ארוחת בוקר עתירת קלוריות וארוחה צנועה יותר בערב.

במחקר השתתפו 8 גברים ו-10 נשים בגילאים 30-70 שסבלו מסוכרת מסוג 2. המשתתפים חולקו באקראי לשתי קבוצות שצרכו במשך שבוע שני סוגי דיאטות: "דיאטת B" ו"דיאטת D".
בדיאטת B צרכה הקבוצה 700 קלוריות בארוחת הבוקר, 600 קלוריות בארוחת הצהריים, ו-200 קלוריות בארוחת הערב.
בדיאטת D צרכה הקבוצה 200 קלוריות בארוחת הבוקר, 600 קלוריות בארוחת הצהריים ו-700 קלוריות בארוחת הערב.

ארוחת הבוקר העשירה ביותר בקלוריות בדיאטת B כללה: 2 פרוסות לחם, חלב, טונה, ביצה, יוגורט ודגנים.
הארוחה הדלה יותר בקלוריות בדיאטת B כללה: פסטרמה הודו, גבינת מוצרלה, סלט וקפה.
המשתתפים צרכו את שתי הדיאטות במשך 6 ימים. ביום השביעי כל קבוצה אכלה את הארוחות המיועדות לה בקליניקה, לפי התכנית. בדיקות דם נלקחו לפני ארוחת הבוקר ובמרווחים קבועים לאחר הארוחה. הבדיקות נלקחו במרווחים זהים גם לאחר ארוחת הצהריים וארוחת הערב. לאחר שבועיים התחלפו הקבוצות בדיאטות והתהליך חזר על עצמו.

בניתוח תוצאות המעבדה עולה כי בהשוואה לאלו שצרכו את "דיאטת D", במשתתפים שצרכו את "דיאטת B" ירדה רמת הגלוקוז לאחר הארוחה ב-20%, ורמות האינסולין עלו ב-20%.

לדברי פרופ' דניאלה יעקובוביץ', אחת ממחברי המחקר, תוצאות אלו מוכיחות כי ארוחת בוקר עתירת אנרגיה וארוחת ערב קלה, יעילים יותר בהורדת רמות הגלוקוז לאחר ארוחה. "היצמדות לתכנית זו היא שיטה טיפולית רבת עצמה לשיפור רמות הגלוקוז ולהפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם בחולים בסוכרת מסוג 2. לא מספיק להגיד לחולה מה עליו לאכול וממה להימנע, יש להדגיש גם את חשיבות לוח הזמנים בתכנון הארוחות".