מזונות המסייעים לירידה במשקל

nuts-yogurts

 

מחקר שפורסם ב-8 באפריל 2015 במהדורה המקוונת של כתב העת American Journal of Clinical Nutrition, מציע נקודת מבט חדשה על סוגי המזונות המומלצים לירידה במשקל עם העלייה בגיל.

המחקר מבוסס על מידע תזונתי שהתקבל באוניברסיטת הרווארד במשך 24 שנים מ-121,000 איש העוסקים בתחום הבריאות בארה"ב. בתחילת המחקר היו כולם, בממוצע, בריאים ובעלי משקל תקין. לאורך המחקר חלה עלייה במשקל, כפי שקורה בד"כ עם העלייה בגיל. הסיכוי העלייה במשקל הייתה קשורה באיכות החלבון והפחמימות שנצרכו בדיאטה. קשר זה התקיים גם כאשר החוקרים לקחו בחשבון גורמים אחרים הקשורים לאורח החיים, כולל צריכת סך הקלוריות היומית.

גברים ונשים שהדיאטה שלהם כללה הרבה אגוזים, חמאת בוטנים, דגים, יוגורט וגבינה צהובה דלה בקלוריות, נטו יותר לרדת במשקל. למזונות אחרים הנחשבים "ללא בריאים" כמו ביצים, גבינות עתירות שומן וחלב מלא, לא הייתה כל השפעה על משקל הגוף. מאידך, עלייה במשקל נצפתה באלו שהרבו בשתיית משקאות ממותקים ובאכילת פחמימות פשוטות כמו לחם לבן, תפוחי אדמה ואורז לבן.

ככל שעלה העומס הגליקמי בדיאטה כן נצפתה עלייה גדולה יותר במשקל. העומס הגליקמי מודד את כמות הפחמימות בדיאטה ואת איכות הפחמימות. לדוגמא, לבייגל (כעך) מקמח לבן מדד גליקמי של 25 יחידות. לעומת זאת, למנת הגשה של קינואה – חיטה מלאה – מדד גליקמי של 13 יחידות, ולמנת הגשה של גרגירי חומוס מדד גליקמי של 3 יחידות בלבד.

במחקר הנוכחי כל עלייה של 50 יחידות במדד הגליקמי ביום (שווה ערך ל-2 בייגל ביום), נקשרה לעלייה של כ-1/2 ק"ג במשקל הגוף במהלך 4 שנים. יתירה מזאת, מזונות מסוימים, כמו ביצים וגבינה צהובה, נקשרו לעלייה במשקל רק כאשר צריכת הפחמימות הפשוטות הייתה גבוהה גם היא. בשר אדום ובשר מעובד היו קשורים גם הם לעלייה במשקל, גם במקרה זה, הנזק היה מופחת במקרים בה המדד הגליקמי היומי לא היה גבוה.

לדברי החוקר הראשי, ד"ר דריוש מוזפראיין, ההנחה שגוף האדם הוא "דלי" של קלוריות הוא פשטני מידי. לא מספיק לחשוב על מספר הקלוריות והשומן בדיאטה. השם הרע שיצא לשומנים גרם לאנשים לצרוך יותר פחמימות פשוטות. ציון מספר הקלוריות עלול לשלוח לצרכן מסר מטעה – אם הכריך מכיל מעט קלוריות, אך כולל בעיקר בשר מעובד ופחמימות פשוטות – הוא עלול לגרום לעלייה במשקל.