שבועיים לא התאמנתם? צפו לירידה משמעותית בכוח השריר

muscle-strength

 

אם אתם נמנים על העוסקים בפעילות גופנית סדירה וממושכת ומסיבה כלשהי הפסקתם להתאמן, רוב הסיכויים שלאחר שבועיים בלבד תחול ירידה משמעותית בכוח השריר בגופכם. כך על פי ממצאי מחקר חדש שפורסם ב-26 ביוני 2015 בכתב העת Journal of Rehabilitation Medicine.

במחקר נמצא כי קיימת התאמה בין מסת השריר לבין איבוד מסת השריר – אדם בעל מסת שריר גדולה שהפסיק למשך שבועיים בלבד את שגרת הפעילות שלו כתוצאה מפציעה, מחלה או חופשה, יאבד יותר מסת שריר בהשוואה לאדם בעל מסת שריר קטנה יותר. המשמעות היא שבתוך פרק זמן קצר יחסית, אדם בעל כושר גופני טוב, יאבד יותר מסת שריר אם מסיבה כלשהי הפסיק את פעילותו.

מסת השריר נוטה לרדת עם העלייה בגיל. בגברים צעירים מסת השריר בכל רגל גדולה ב-1 ק"ג בהשוואה לגברים מבוגרים יותר. במחקר הנוכחי, בתום שבועיים של חוסר פעילות אבדו הגברים הצעירים כ-1/2 ק"ג ממסת השריר, בעוד שהמבוגרים יותר אבדו כ-250 גרם.

לדברי אחד החוקרים, המבוגרים אמנם אבדו פחות מסת שריר, אולם ההשפעה של אבדן זה על הבריאות ואיכות החיים בקרב מבוגרים היא גדולה הרבה יותר בהשוואה לצעירים יותר.

לאחר שבועיים של חוסר פעילות רכבו המשתתפים במחקר על אופניים במטרה להחזיר את מסת השריר שאבדה. הרכיבה נעשתה בתדירות של 3-4 פעמים בשבוע במשך 6 שבועות. בתום התקופה מסת השריר שלהם עלתה, אך לא הגיעה לזו שנצפתה בתחילת המחקר.

בהודעה לעיתונות אמר אחד החוקרים: "מדהים לראות כיצד בתקופה כל כך קצרה אבדו המשתתפים כמות משמעותית ממסת השריר. אמון רכיבה על אופניים אינו מספיק – על מנת להחזיר את מסת השריר למצב ההתחלתי יש לכלול בתכנית האמונים גם אימון משקולות".