כל אדם מגיב באופן שונה לדיאטה

diet_effects

 

לרבים מאתנו יצא לצפות בקנאה באנשים שזוללים הכול – ועדיין נשארים דקי גזרה. מחקר חדש נותן משנה תוקף להנחה שלמזון שאנו אוכלים השפעה המשתנה מאדם לאדם. המחקר נערך בישראל, במכון וויצמן למדע, ופורסם בכתב העת Cells ב-19 בנובמבר 2015.

במחקר השתתפו 800 מבוגרים שבאמצעות אפליקציה בסמארטפון דיווחו על המזונות שאכלו, הפעילות שעשו וההיסטוריה הרפואית שלהם. במקביל הם עקבו רמות הגלוקוז (סוכר) בדמם שעתיים לאחר ארוחה. בנוסף, כל משתתף נתן גם דגימת צואה במטרה לנתח את מערכת החיידקים במערכת העיכול. מחקרים אחרונים מראים כי לחיידקים אלו השפעה על הסיכון להשמנה ולסוכרת.

בסך הכול, עקבו המדענים אחרי תגובות אנשים שונים ליותר מ-46 אלף ארוחות. במרבית המקרים אכלו המשתתפים את הארוחות הרגילות שלהם, מלבד ארוחת הבוקר. כל המשתתפים אכלו ארוחת בוקר זהה במטרה להשוות את בין התגובות השונות לאותה ארוחה.

בניתוח תוצאות המחקר נמצאה שונות רבה ביותר בין המשתתפים בתגובה של רמות הסוכר לאוכל. למשל, אצל משתתפים רבים זינקו רמות הסוכר בדם לאחר צריכת מנה סטנדרטית של גלוקוז, אך אצל רבים אחרים זינקו רמות אלה דווקא לאחר אכילת לחם לבן ולא גלוקוז.

בהסתמך על ממצאים אלה, פיתחו המדענים אלגוריתם חישובי אשר ניבא נכונה את התגובות האישיות של משתתפי המחקר למזונות שונים  בשלב הבא של המחקר השתתפו 26 איש, להם הורכבה דיאטה המבוססת על אלגוריתם זה במטרה לבחון האם המלצות תזונתיות המבוססות על אלגוריתם זה אכן יכול לנבא את רמות הסוכר בדם. המשתתפים קיבלו דיאטה שנמצאה  "טובה" להם אישית לשבוע ראשון, ודיאטה "רעה" (שוב שהותאמה להם אישית) לשבוע שאחריו.

תוצאות הניסוי הראו שאכן הדיאטה "הטובה" גרמה לירידה ברמות הסוכר שעתיים לאחר הארוחה ולשינוי במערכת החיידקים במעי.

לדברי החוקרים מחקר זה אכן מוכיח כי אין "דיאטה אחת המתאימה לכולם". הנחת היסוד מאחורי דיאטות המדד הגליקמי היא שיש להתרחק ממזונות הנוטים לעורר עלייה גדולה ברמות סוכר בדם (לחם לבן, תפוחי אדמה, פירות ועוד). עם זאת, במחקר זה נמצא כי לכל אדם תגובה ייחודית למזון שהוא אוכל והמלצות תזונתיות אישיות ככל הנראה יעזרו לאנשים להישאר בריאים יותר בהשוואה להמלצות תזונתיות כלליות.