הקשר בין אומגה-3 למאניה דפרסיה

הקשר בין אומגה-3 למאניה דפרסיה

omega 3-bipolar

 

מחקר שהתפרסם בגיליון נובמבר 2015 של כתב העת Bipolar Disorders מצא רמות נמוכות של חומצות שומן מסוג אומגה-3 באנשים הסובלים ממאניה דפרסיה (הידועה גם בשם הפרעה דו-קוטבית).

מאניה דפרסיה היא הפרעה נפשית המאופיינת בתנודות קיצוניות במצב הרוח. בזמן ההתקף החולה סובל לסירוגין ממצב רוח טוב קיצוני (מאניה) ומדיכאון (דפרסיה).

מחקרים רבים מראים כי לחומצות השומן מסוג אומגה-3 השפעה ביולוגית על תפקודי המוח וכי לנטילה של תוספי תזונה מסוג אומגה-3 השפעה מיטיבה על אנשים הסובלים מדיכאון. במחקרים שנעשו עם הסובלים ממאניה דפרסיה התוצאות היו מעורבות.

מרבית המחקרים שנעשו עד כה בדקו את רמות חומצות השומן בקרום התא. במחקר זה נבדקו רמות חומצות השומן במחזור הדם. היתרון בבדיקה זו שהיא מהווה מדד טוב יותר לצריכת חומצות השומן בדיאטה, וחומצות השומן בדם הן אלו החוצות את מחסום הדם-מוח.

במחקר השתתפו 27 אנשים שסבלו ממאניה דפרסיה סימפטומטית ו-31 אנשים בריאים ששימשו כקבוצת הבקרה. לכל המשתתפים במחקר נבדקו רמות של חומצות שומן רב-בלתי-רוויות מסוג אומגה-3 ואומגה-6. כמו כן דיווחו המשתתפים על הדיאטה היומית והתרופות אותם הם צורכים.

חומצות שומן חיוניות (EPA) מסוגלות לחצות את מחסום הדם-מוח בעוד שחומצות שומן הקשורות לחלבונים אינן מסוגלות לעשות זאת. במחקר נמצא כי היחס בין חומצות השומן החופשיות לחומצות השומן הקשורות היה נמוך יותר בקבוצת האנשים שסבלו ממאניה דפרסיה. המשמעות היא שהזמינות של חומצות שומן חופשיות נמוכה יותר בקרב אלו הסובלים ממאניה דפרסיה.

לא נמצא כל הבדל בין שתי הקבוצות ברמות הצריכה של חומצות שומן מסוג אומגה-3 בדיאטה. החוקרים לא מצאו קשר בין התרופות שצורכים הסובלים מההפרעה להרכב חומצות השומן בדמם.

במחקר נמצאה גם התאמה בין הרמות הנמוכות של אומגה-3 לבין התסמינים הקליניים בעיקר אלו של מאניה ודיכאון.

חומצות שומן אומגה -3 נמצאות בשפע בדגים, שמנים צמחיים, אגוזים (בעיקר אגוזי מלך), זרעי פשתן, שמן פשתן וירקות עליים.

צוות החוקרים שוקד כעת על המחקר הבא שיעסוק בשינויים תזונתיים שעשויים לסייע לסובלים ממאניה דפרסיה, מעבר לטיפול התרופתי המקובל.

 

 

 

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp