ירידה במשקל – מיתוסים לעומת עובדות

ירידה במשקל – מיתוסים לעומת עובדות

diet-myths

 

מיתוסים הקשורים לירידה במשקל הן אמונות נפוצות שאינן מגובות בעובדות מדעיות. בכל הקשור לירידה במשקל מרבית המיתוסים העוברים מפה לאוזן גורמים לשגשוג ופריחה של תעשיית הדיאטות, ובמקרה הגרוע לפגיעה בבריאותנו.
אז מה נכון? מה לא? ומה נכון רק בחלקו?

מיתוס? כדי לרדת במשקל יש לקצץ בפחמימות
עובדה: פחמימות מופיעות בשתי צורות עיקריות: פשוטות ומורכבות. פחמימות פשוטות נמצאות במזונות כמו עוגיות וממתקים והם חסרי ערך תזונתי. קיצוץ בפחמימות מסוג זה היא דרך מעולה לאכול מזונות בריאים יותר. מזונות הכוללים פחמימות מורכבות, כמו לחם מחיטה מלאה, קטניות ועוד, מכילים רכיבי תזונה רבים ותורמים לבריאות.
מומלץ: לקצץ בפחמימות פשוטות ולכלול בדיאטה היומית פחמימות מורכבות.

 

מיתוס? אם בתווית המזון מופיע הכיתוב:  "ללא שומן" או "מופחת בשומן" אפשר לאכול ללא הגבלה מבלי להעלות במשקל.
עובדה: מזונות רבים המוצהרים כמזונות ללא שומן או דלי שומן מכילים תוספות כמו סוכר, עמילן או מלח כדי לא לפגוע בטעם המזון. מזונות תחליפים אלה מכילים לעתים קרובות את אותו מספר קלוריות כמו המזון המקורי, ולעתים אף יותר.
מומלץ: לבדוק את מספר הקלוריות למנה המופיע בתווית המזון. כמו כן מומלץ לבדוק את גודל המנה.

 

מיתוס? דילוג על ארוחת הבוקר גורם לעלייה במשקל
עובדה: ארוחת בוקר מסייעת להתגבר על הרעב בהמשך היום ולסרב להתפתות לחטיפים מיותרים. עם זאת, אף מחקר מדעי לא הראה שדילוג על ארוחת הבוקר גורם ישירות לעלייה במשקל.
מומלץ: אם אינכם מרגישים רעב בבוקר, הקשיבו לגופכם. אם הגוף מאותת שיש לו צורך במזון, אכלו ארוחת בוקר בריאה לדוגמא, דייסת שיבולת שועל בתוספת פירות יער (או פרי אחר).

 

מיתוס? אכילה בלילה גורמת להשמנה
עובדה: אכילה בשעות המאוחרות של הלילה גורמת לעלייה במשקל. אחת הסיבות האפשריות לעלייה במשקל היא שאנשים בשעות הלילה בוחרים בד"כ בנשנושים עתירי קלוריות. סיבה אפשרית נוספת היא שאכילת חטיפים לאחר ארוחת הערב עלולה לגרום להפרעות שינה, דבר שעלול להוביל לאכילה מוגזמת ביום שאחרי.
מומלץ: אם אתם מרגישים צורך לנשנושים אחרי ארוחת הערב, בחרו בנשנושים קלים כמו יוגורט דל שומן או ירקות חתוכים במטבל.

 

מיתוס? אין דבר כזה שמן ובריא
עובדה: ישנם אנשים הסובלים מעודף משקל אך לחץ דם, רמות כולסטרול ורמות סוכר בדם הם תקינים.  רוב האנשים הסובלים מעודף משקל מצויים בסיכון מוגבר למחלות לב וסוכרת בטווח הארוך. ככל שעודף המשקל מתקיים לזמן ארוך יותר, כן גובר הסיכון לפתח מחלות.
מומלץ: אפשר להיות שמן ובריא אולם קילוגרמים עודפים עלולים להיות גורמי סיכון לבעיות בריאותיות בטווח הארוך. מכל מקום, אכילה בריאה והתמדה בפעילות גופנית מסייעים לבריאות בלי כל קשר למשקל הגוף.
מיתוס? צום עשוי לסייע לירידה מהירה במשקל.
עובדה: אם צמת במהלך היום ובערב פיצית את עצמך בארוחה ענקית המכילה את הקלוריות ש"חסכתם" במהלך היום – לא עשית דבר, וגם פגעת בבריאותך. ירידה מהירה במשקל, לעומת ירידה הדרגתית, גורמת בעיקר לאיבוד מסת שריר ולא מסת שומן.
מומלץ: לבחון את הדיאטה היומית ולקצץ בכמות "הקלוריות הריקות" כמו קמח לבן, סוכר, משקאות ממותקים ועוד. אל תדלגו לחלוטין על ארוחות.

 

מיתוס? כדי לרדת ביעילות במשקל יש להגדיר מראש מטרות צנועות
עובדה: בתיאוריה עובדה זו נכונה – אם תציב לעצמך מטרות שאפתניות מדי שאין סיכוי שתגיע אליהם, סביר להניח שתוותר על הדיאטה. עם זאת, ישנם אנשים שמציבים יעדים הגורמים להם להתאמץ ולהתמיד יותר.
מומלץ: אין שני אנשים זהים – מה שעובד על חברך לא בהכרח יעבוד גם עליך. ירידה במשקל היא תהליך. שנה את התכנית והמטרות על פי הדברים שעובדים, או אינם עובדים, עבורך.

 

מיתוס? ירידה אטית במשקל היא הדרך הנכונה והיחידה לרזות ולשמור על המשקל לאורך זמן.
עובדה: למרות שישנם אנשים שיורדים במשקל במהירות ,ובאותה מהירות חוזרים למשקלם הקודם (ולמעלה מזה), זה לא נכון לגבי כולם. אנשים רבים בעלי עודף משקל מצליחים יותר כאשר הם יורדים במהירות במשקל (לדוגמא: מ-140 ק"ג ל-115 ק"ג במשך שנה).
מומלץ: ירידה אטית במשקל אינה האופציה היחידה. חשוב לא להתפתות לדיאטות שווא פופולריות המבטיחות תוצאות לא ראליות, שברובן גורמות לנזקים בריאותיים. אם אתם מעוניינים בדיאטה שתגרום לירידה מהירה במשקל, יש להתייעץ עם הרופא המטפל או עם דיאטנית קלינית כדי לוודא שגופכם מקבל את כל רכיבי המזון החיוניים.

 

 

 

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp