חשש משימוש ארוך טווח בתוספי תזונה המכילים כרום

חשש משימוש ארוך טווח בתוספי תזונה המכילים כרום

chromium

צוות חוקרים מאוסטרליה העלה חשש משימוש ארוך טווח בתוספים המכילים כרום. במחקר נמצא כי חלק מהכרום החודר לתאים הופך למחולל סרטן (קרצינוגני). המחקר התפרסם בכתב העת Angewandte Chemie International Edition בדצמבר 2015.

תוספי תזונה המכילים כרום נמכרים כיום לטיפול בהפרעות מטבוליות כגון עמידות לאינסולין וסוכרת מסוג 2. התוספים נמכרים אף למטרות אחרות כמו ירידה במשקל ובניית שריר, כמה מהם מכילים עד 500 מק"ג לקפסולה. אולם מנגנון הפעולה של כרום בגוף עדיין אינו מובן לגמרי. על פי ההערכה של האקדמיה הלאומית למדעים בארה"ב, צריכה תזונתית של עד 200 מק"ג כרום ליום היא נאותה ובטוחה למבוגרים.

במחקר הנוכחי הזריקו החוקרים כרום לתאי שומן של בעלי חיים. לאחר מכן מיפו החוקרים כל יסוד בתא באמצעות קרן רנטגן אינטנסיבית במתקן הידוע בשם סינכרוטרון (מאיץ חלקיקים מעגלי).

הסכנה הבריאותית הכרוכה בכרום תלויה במצב החמצוני שלו. במחקר הנוכחי נמצא כי כרום אכן מתחמצן בתוך התא, כלומר מאבד אלקטרונים והופך למחולל סרטן פוטנציאלי.

לדברי פרופסור פיטר ליי שעמד בראש צוות המחקר, התקופה שחולפת מזמן תחילת השימוש בכרום ועד להתפתחות מחלה סרטנית נמשכת לעתים מעל 20 שנים. ממצאי המחקר הנוכחי מעלים חששות לגבי הסיכונים למחלות סרטניות הטמונים בתרכובות כרום, ועל השימוש בהם לטווח ארוך או במינונים גבוהים.

"יעילותם של תוספי תזונה המכילים כרום לקידום הבריאות מוטלת בספק. על הממצאים של המחקר הנוכחי לגרום לאנשים לחשוב פעמיים לפני נטילת תוספים המכילים מינון גבוה של כרום". עוד מדגיש פרופסור ליי כי לא סביר שממצאי המחקר הנוכחי יחולו על כמויות מזעריות של כרום המצויות במזון.

 

 

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp