כיצד מאותת הגוף על מחסור?

כיצד מאותת הגוף על מחסור?

deficiency-symptoms

 

בדיאטה הנהוגה כיום, בה אנו צורכים שפע של מזון מעובד, קל מאוד להגיע למצב של מחסור בוויטמינים – אם בשל אכילה בלתי מספקת של המזונות המתאימים, או ספיגה לא תקינה של המזון בשל בעיות במערכת העיכול. כך לדברי ד"ר סוזן בלום, מייסדת מרכז בלום לבריאות ומחברת הספר החדש "תכנית הבראה למערכת החיסון", ויטמינים משתתפים בכל התהליכים הביוכימיים המתרחשים בגוף ואנו זקוקים להם על מנת לתפקד כראוי. התפקוד הלקוי כתוצאה ממחסור בוויטמינים עלול להתבטא בדרכים מסתוריות.

לפניכם חמישה סימנים בהם הגוף מאותת לנו על מחסור בוויטמינים ו/או מינרלים. החדשות הטובות הן שניתן להתגבר על המחסור באמצעות שינויים בתזונה, אולם אם שינויים אלו לא משפרים את המצב, מומלץ להתייעץ ברופא המטפל.

סימן מספר 1
סדקים בזוויות הפה.
החיסרון: ברזל, אבץ, ויטמינים מקבוצה B כמו ניאצין (ויטמין B3), ריבופלאבין (ויטמין B2) וויטמין B12. מחסורים אלו נפוצים בדיאטות צמחוניות ובדיאטות קיצוניות.
הפתרון: להוסיף לדיאטה עוף, סלמון, טונה, ביצים, עגבניות מיובשות, מנגולד, טחינה, בוטנים, וקטניות (לדוגמה, עדשים). ויטמין C מסייע לספיגת הברזל ולכן מומלץ לשלב באכילה ירקות כמו ברוקולי, פלפלים אדומים, כרוב וכרובית.

 

סימן מספר 2
נשירה ופריחה אדומה על הפנים (או בשאר חלקי הגוף)
החיסרון: ביוטין (ויטמין B7) המכונה לעתים גם "ויטמין השיער". הגוף מאחסן ויטמינים מסיסים בשומן (A, D, E, K) אך אינו מאחסן את מרבית הוויטמינים מקבוצה B המסיסים במים. אזהרה לעוסקים בפיתוח גוף: אכילת ביצים לא מבושלות עלולה לפגוע בכם (ולא רק בגלל חיידקי הסלמונלה שעלולים להימצא בביצה). ביצה לא מבושלת מכילה חלבון שנקרא אבידין (Avidin)  שמפריע לספיגה תקינה של הביוטין. בישול הביצה מנטרל את פעילות האבידין.
הפתרון: להוסיף לדיאטה  סלמון, אבוקדו, פטריות, כרובית, סויה, אגוזים, בננות וביצים מבושלות.

 

סימן מספר 3
בליטות דמויות פצעי אקנה בצבע לבן או אדום המופיעות בדרך כלל על הלחיים, הזרועות, הירכיים והישבן.
חיסרון: חומצות שומן חיוניות וויטמינים A ו-D.
הפתרון: לוותר על שומנים רוויים ושומני טרנס (שיש לקצץ בצריכתם בכל מקרה). להגביר צריכת שומנים בריאים עם דגש על מזונות כמו סלמון, סרדינים, אגוזים, שקדים וזרעים כמו פשתן טחון וצ'יה. להגברת הצריכה של ויטמין A: ירקות בעלי עלים ירוקים וירקות צבעוניים כמו גזר, בטטה ופלפלים אדומים. ירקות אלו מכילים בטא-קרוטן שמשמש בגוף ליצירת ויטמין A.

 

סימן מספר 4
עקצוצים, דקירות וחוסר תחושה בידיים, רגליים או כל מקום אחר בגוף.
החיסרון: ויטמינים מקבוצה B כמו חומצה פולית (ויטמין B9) וויטמינים B6 ו-B12. בעיה זו קשורה למערכת העצבים ההיקפית במפגש שלה עם העור. לתופעות אלו עלולות להתלוות גם תסמינים כמו חרדה, דיכאון, אנמיה, עייפות וחוסר איזון הורמונלי.
הפתרון: העשירו את התזונה בתרד, אספרגוס, שעועית לבנה, ביצים ועוף.

 

סימן מספר 5
התכווצות שרירים (המתבטאת גם בתחושה של דקירות) בבוהן, בחלק הרגל האחורי שבין הברך לקרסול ובכפות הרגליים.
החיסרון: מגנזיום, סידן ואשלגן. במידה שההתכווצויות מתרחשות לעתים קרובות, יש לשער כי קיים מחסור במינרלים אלו. אם אתם ספורטאים הנוהגים להתאמן בעצימות קרוב לוודאי שתפרישו את המינרלים הללו (וגם ויטמינים מקבוצה B) בהזעה כבדה.
הפתרון: להרבות באכילת בננות, אבוקדו, אגוזי לוז, קישוא, דובדבנים, תפוחים, ברוקולי, אשכוליות, כרוב סיני וירקות בעלי עלים ירוקים כמו תרד, מנגולד וכרוב עלים (kale).

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp