מה זאת צמחונות?

[ad#תפריט צמחוני]

סוגי צמחונות    מדוע אנשים מחליטים להיות צמחונים?    האם ילדים יכולים להיות צמחונים?     ברזל  סידן וויטמין D     האם אתה חושב להיות צמחוני?

ודאי שמעת את אחד ממכריך אומר "את זה אני לא אוכל – אני צמחוני".
מה זה בדיוק להיות צמחוני?
צמחוני הוא אדם שאינו אוכל בשרים ומקור המזונות שלו הוא בעיקר מן הצומח. הוא אוכל דגנים, ירקות, פירות, אגוזים, בוטנים וכו'.
ישנם אנשים שהם צמחונים קיצונים יותר ולא אוכלים שום מאכל הבא מן החי כלומר לא ביצים וגם לא חלב ומוצריו.

סוגי צמחונות
ישנם כמה סוגי צמחונות:
 חצי-צמחוני: אינם אוכלים בשר בקר, אך אוכלים דגים ועוף
 צמחונים שאינם אוכלים בשרים ועוף, אך אוכלים דגים
 צמחונים שאינם אוכלים בשרים, אך אוכלים מוצרי חלב וביצים
 צמחונים שאינם אוכלים מוצרי בשר וחלב, אך אוכלים ביצים
 צמחונים גמורים (או טבעונים) – אינם אוכלים מוצרי מהחי בכלל

מדוע אנשים מחליטים להיות צמחונים?
לאנשים יש סיבות שונות שבגללן הם החליטו להיות צמחונים.  חלק עושים זאת מסיבות בריאותיות, למשל דיאטה עשירה בפירות, ירקות ודגנים מכילה מעט מאוד כולסטרול ושומנים אחרים. דיאטה זו בריאה ללב ומומלצת גם למי שיש לו כולסטרול גבוה. סיבה נוספת היא הדאגה לסביבה ולבעלי חיים.  בנוסף לכך, ישנן תרבויות שבהן נהוג לאכול מזון צמחוני בלבד (כמו בהודו למשל).

האם ילדים יכולים להיות צמחונים?
ילדים צמחוניים יכולים לקבל את רכיבי המזון החיוניים – בעיקר אם הם אינם צמחונים קיצוניים, אלא אוכלים מוצרי חלב וביצים.  אם ילד הוא צמחוני והוא אוסר על עצמו לאכול מזונות רבים – יהיה קשה לו יותר להשיג את כל רכיבי המזון להם הוא זקוק לגדילה ולהתפתחות תקינה.
לדוגמה, ילד צמחוני שאוכל ביצים ושותה חלב יכול לקבל חלבונים, וויטמין B12 וסידן ממוצרים אלה. ילד צמחוני שאינו אוכל מזונות אלו – יצטרך לקבל את רכיבי המזון האלו ממקורות אחרים.
הבה נתבונן בוויטמינים ובמינרלים המצויים במוצרים מן החי (בשר, חלב וביצים) ואיך אפשר לקבל אותם ממזונות אחרים.

ברזל
הגוף שלך זקוק לחמצן על מנת להתקיים. הגוף לא מסוגל לנצל את החמצן ללא ברזל. ברזל הוא מרכיב חשוב בהמוגלובין, החלק בתאי הדם שאחראי להובלת החמצן לכל תאי הגוף.
קשה יותר לקבל ברזל מן הצומח כיוון שהוא נספג פחות טוב לעומת ברזל שנמצא במזונות מן החי.
צמחונים יכולים לקבל ברזל מאכילת שעועית לבנה, חומוס, דגנים מלאים (כמו קורנפלקס מלא מועשר בברזל), פירות מיובשים (כמו צימוקים למשל) וירקות עליים ירוקים (ברוקולי ותרד למשל).
ויטמין C, הנמצא בהרבה פירות וירקות, עוזר לספיגה של ברזל שמקורו מן הצומח. לעומת זאת סידן שנמצא בחלב ובמוצריו מונע את ספיגת הברזל.

סידן וויטמין D
סידן עוזר לגופך לבנות עצמות ושיניים חזקות. חלב ומוצריו (גבינה לבנה, גבינה צהובה, יוגורט ועוד) מכילים סידן. צמחונים שאינם אוכלים מוצרי חלב יכולים לקבל סידן מירקות עליים ירוקים, אולם כמות זאת לא מספיקה לילד שנמצא בתהליך של התפתחות וצמיחה.
אם אתה צמחוני שנמנע משתיית חלב ואכילת מוצרי חלב, השתדל לאכול מוצרים המועשרים בסידן (כמו למשל סוגים שונים של לחמים, קורנפלקס מועשר בסידן ועוד). אפשרות נוספת היא לדבר עם רופא או תזונאית בקשר ללקיחת תוספי סידן (בכדורים או בכמוסות).
ויטמין D עוזר לסידן להיספג טוב יותר בגוף. ויטמין D נוצר על ידי הגוף כאשר הוא חשוף לקרני השמש. כך שאם אתה משחק בחצר – יש לך בארץ מספיק ימי שמש ואין לך חשש ממחסור בויטמין D!

אבץ
אתה וודאי יודע שגופך מורכב מתאים קטנים מאוד שעין רגילה אינה יכולה לראות. אבץ עוזר לתאים אלו לגדול. אבץ גם עוזר בריפוי חתכים או פצעים והוא חלק חשוב ממערכת החיסון של גופך.
אבץ נמצא בקטניות (שעועית, אפונה, עדשים, חומוס ועוד). אבל חשוב לזכור שהגוף סופג אבץ טוב יותר כאשר הוא נמצא בבשר, דגים, עוף וביצים.

חלבון
כל תא בגופך מכיל חלבון.  החלבון דרוש לשמירה על כל רקמות הגוף: שרירים, עצמות, אברים פנימיים ועוד.  החלבון, בדומה לברזל, הוא מרכיב חשוב של ההמוגלובין – שתפקידו להעביר חמצן לכל תאי הגוף.
לחלבון גם תפקיד חשוב בצמיחה והתפתחות.
אפשר להיות צמחוניים ולקבל את מנת החלבון היומית שהגוף זקוק לה באכילת מזונות מן הצומח המכילים חלבון. לדוגמא: אגוזים, חמאת בוטנים, קטניות ודגנים.  צמחונים האוכלים חלב, מוצרי חלב וביצים נהנים ממקור מצוין לחלבון.

ויטמין B12
ויטמין B12 נמצא רק במזונות מן החי. הגוף זקוק לויטמין זה כדי לבנות את כדוריות הדם האדומות ויש לו גם תפקיד חשוב במערכת העצבים של הגוף. צמחונים יכולים לקבל ויטמין B12  בחלב, מוצרי חלב וביצים. אלו שנמנעים מאכילת מזונות אלה – חייבים ליטול תוסף מזון (כדור או כמוסה) של הויטמין.

האם צמחונים זקוקים לקחת ויטמינים?
אם אתה צמחוני ונעזרת בתזונאית או ברופא לתכנון התפריט שלך – אתה אמור לקבל את הויטמינים והמינרלים הדרושים מתוך התזונה. יחד עם זאת, לעיתים קרובות ממליצים המומחים על נטילת מולטי ויטמין.  מדוע?  מפני שהמולטי ויטמין מבטיח שכילד, תקבל את רכיבי המזון שאתה זקוק להם לגדילה בריאה ותקינה.  בנושא זה מומלץ להתייעץ עם רופא או תזונאית.

האם אתה חושב להיות צמחוני?
הרעיון של מעבר לדיאטה צמחונית עובר בראשם של לא מעט ילדים.
אם אכן החלטת לעבור לצמחונות, דבר על כך קודם עם ההורים.  תגובות ההורים תהיינה בוודאי שונות: הורים צמחוניים ישמחו לדעת שהצטרפת לדיאטה צמחונית (כל עוד תקבל את רכיבי המזון הדרושים לך כמובן). לעומת הורים שאינם צמחונים שיהיו וודאי מודאגים מכך שלא תקבל את רכיבי המזון שאתה זקוק להם.
צפה מההורים לשאלות שונות והיה מוכן לתשובות. מה תאכל לארוחת הצהריים שכולם אוכלים עוף או סטיק? מדוע אתה רוצה פתאום להיות צמחוני?  יש להניח שההורים גם ירצו לקבוע פגישה עם תזונאית או עם רופא.
שתף פעולה עם ההורים.  חשוב על התזונה שעליך לשנות כדי לעבור לצמחונות.
אולי אפילו תציע להורים פשרה – שחלק מהשבוע יהיה תפריט צמחוני והחלק האחר לא.  אולי גם תפשפש בכמה ספרי בישול (או אינטרנט) המציעים תבשילים צמחוניים והצע לאמא להכין אותם…