לירידה במשקל – דיאטה ים תיכונית עדיפה על דיאטה דלה בשומן

mediterranean-diet

 

דיאטה יומית הכוללת שומנים בריאים, כמו שמן זית ואגוזים, אינה גורמת לעלייה במשקל. כך על פי ממצאי המחקר שפורסם ב-6 ביוני 2016 בכתב העת The Lancet Diabetes & Endocrinology.

זוהי בשורה מבורכת לאנשים המעדיפים לנסות דיאטה ים-תיכונית – הכוללת שומנים בריאים, במקום דיאטה דלה בשומנים.

המחקר נערך בספרד וכלל למעלה מ-7,400 גברים ונשים בגילאים 55-88. כל המשתתפים סבלו מסוכרת מסוג 2 או מסיכון מוגבר למחלת לב. למעלה מ-90% מהמשתתפים היו בעלי עודף משקל.

המשתתפים חולקו לשלוש קבוצות שצרכו את אחת מתכניות הדיאטה הבאות:
דיאטה ים תיכונית עשירה בשמן זית ללא הגבלה קלורית.
דיאטה ים תיכונית עשירה באגוזים ללא הגבלה קלורית.
דיאטה דלה בשומן – כאשר המטרה היא להסיר כליל את השומן מהתזונה היומית.

בתום 5 שנים מתחילת המחקר נמצא כי בקבוצה שצרכה דיאטה דלה בשומן ירדה צריכת השומנים מ-40% ל-37%. בקבוצות שצרכו דיאטה ים תיכונית עלתה צריכת השומנים מ40% ל-42%. אחוז צריכת החלבונים והפחמימות ירדו בשתי הקבוצות שצרכו דיאטה ים תיכונית.

בשלושת תכניות הדיאטה נצפתה ירידה קלה במשקל. הירידה הממוצעת לאדם: 800 גרם בקבוצה שצרכה שמן זית, 600 גרם בקבוצה שצרכה אגוזים ו-400 גרם בקבוצה שצרכה דיאטה דלה בשומנים.
בשלושת הקבוצות נצפתה עלייה קלה בהיקף המותניים, העלייה הייתה נמוכה יותר בקבוצות שצרכו דיאטה ים תיכונית; עלייה בהיקף המותניים ממוצעת לאדם – בקבוצה שצרכת דיאטה דלה בשומן הייתה עלייה של 1.2 ס"מ. בקבוצות שצרכו דיאטה ים תיכונית עשירה בשמן זית הייתה עלייה של 0.85 ס"מ ובקבוצה שצרכה דיאטה ים תיכונית עשירה באגוזים הייתה עלייה של 0.37 ס"מ.

לדברי מחבר המחקר, ד"ר רמון אסטרוץ' מאוניברסיטת ברצלונה, המחקר הנוכחי מראה כי לתזונה ים תיכונית עשירה בשומנים צמחיים כמו שמן זית ואגוזים, השפעה מיטיבה יותר על משקל הגוף והיקף המותניים בהשוואה לדיאטה דלה בשומן. ד"ר רמון מדגיש כי לא כל השומנים נוצרו שווים וממצאי המחקר אינם מעודדים צריכה של דיאטות עשירות בשומנים שאינם בריאים כמו חמאה, בשר מעובד, קינוחים, מזון מהיר ועוד.

במאמר פרשנות נלווה למחקר מציין דריוש מוזפריאן, פרופסור מביה"ס למדעי התזונה באוניברסיטת Tufts, כי מספר הקלוריות במזון עלול להיות מטעה. ראיות מדעיות מתקדמות תומכות באכילה רבה יותר של פירות, אגוזים, ירקות, קטניות, דגים, יוגורט, שמנים צמחיים. בד בבד הן מדגישות את ההכרח לצמצם בצריכה מזונות מעובדים ומזונות עשירים בעמילן, סוכר, מלח או שומני טרנס.
לסיכום מדגיש פרופ' דריוש "יש לתקן את ההנחיות החדשות לתזונה ולהתעלם מההמלצות השרירותיות והישנות להגבלת צריכת השומן בדיאטה ולספירת אובססיבית של קלוריות".