כושר גופני בגיל העמידה מפחית את הסיכון לשבץ

 

כושר גופני בגיל העמידה מפחית את הסיכון לשבץ לאחר גיל 65. כך עולה ממחקר חדש שהתפרסם ב-9 ביוני 2016 במהדורה המקוונת של כתב העת Stroke.

במחקר נותחו נתונים שהתקבלו מ-200,000 מבוגרים בגילאים 45-50. הנתונים התקבלו ממחקר שנערך בין השנים 1999-2009 ע"י מכון קופר בדאלאס, טקסס. הנבדקים הלכו על הליכון לבדיקות סיבולת לב ריאה.

המחקר מצא כי מתוך 200,000 מבוגרים, בעלי הכושר הגופני הטוב ביותר היו בסיכון מופחת של 37% לשבץ מוחי לאחר גיל 65, בהשוואה לאלו שהיו בכושר גופני נמוך. ההשפעה המגינה של כושר גופני נשארה גם לאחר שנלקחו בחשבון גורמי סיכון אחרים כמו יתר לחץ דם, סוכרת והפרעות בקצב הלב.

לדברי החוקר הראשי, ד"ר אמבריש פנדיי, חשוב לשלב פעילות גופנית סדירה בשגרת היום-יום במטרה לשפר את הכושר הגופני ולהפחית את הסיכון לשבץ ומחלות לב וכלי דם בשלבים מאוחרים יותר בחיים.

איגוד הלב האמריקאי ממליץ על פעילות גופנית מתונה של לפחות 150 דקות בשבוע, או 75 דקות של פעילות גופנית מאומצת בשבוע. על הפעילות לכלול פעילות אירובית (הליכה, ריצה, שחייה או רכיבה על אופניים) ופעילות לחיזוק השריר והעצם (כמו הרמת משקולות).

מרבית מקרי השבץ מתרחשים כאשר קריש דם חוסם כלי דם במוח. כתוצאה מכך נפסקת זרימת הדם והחמצן, מה שגורם למוות של תאי הדם במוח ועלול להסתיים במוות או בנכות לצמיתות. לדברי ד"ר פנדיי פעילות גופנית מסייעת בשמירה על בריאות כלי הדם ומפחיתה דלקות שעלולות להשפיע על תפקודם. "ממצאי המחקרים מורים שעל הרופאים להתייחס לכושר גופני נמוך כאל גורם סיכון לשבץ והתקפי לב… אמנם שמירה על כושר גופני במהלך החיים מומלץ לבריאות אופטימלית, אולם אף פעם לא מאוחר מידי להתחיל פעילות גופנית במטרה להפחית את הסיכון להתקף לב ושבץ בעתיד".