האם אכילת דגנים מלאים אכן מאריכה את תוחלת החיים?

האם אכילת דגנים מלאים אכן מאריכה את תוחלת החיים?

whole-wheat

 

מומחים בתחום הבריאות והתזונה יעצו זה מכבר להחליף את הדגנים המעובדים בדיאטה היומית לדגנים מחיטה מלאה. מחקר חדש מראה כי עצה זו עשויה אף להאריך את תוחלת החיים. המחקר פורסם ב-13 ביוני 2016 בכתב העת Circulation.

במחקר נסקרו ממצאים מתוך 12 מחקרים שכללו 800,000 נשים וגברים מארצות הברית, בריטניה וארצות סקנדינביה. המעקב אחר המשתתפים נערך משנת 1971 עד 2010. במהלך תקופה זו נפטרו כ-98,000 משתתפים.

מסקירת המחקרים עולה כי שהסיכון למוות בטרם עת הופחת ב-25% באנשים שצרכו לפחות 3 מנות של דגנים מלאים ליום (48 גרם), בהשוואה לאלו שצרכו פחות, או לא צרכו כלל דגנים מלאים. הסיכון למוות ממחלה סרטנית היה נמוך ב-15%.

לדברי מחבר המחקר, ד"ר צ'י סאן, מרצה לתזונה בביה"ס לבריאות הציבור באוניברסיטת הרווארד, ככל שצריכת הדגנים המלאים הייתה גבוהה יותר, כן נצפה שיעור נמוך יותר של מקרי המוות בטרם עת, בעיקר מוות כתוצאה ממחלות לב וכלי דם.

דגנים נקראים "דגנים מלאים" משום שהם מכילים את גרעין החיטה במלואו; סובין (הקליפה החיצונית), נבט (ליבה עשירה ברכיבים תזונתיים), ואנדוספרם (השכבה האמצעית). מזונות מדגנים מלאים כוללים קמח מחיטה מלאה, שיבולת שועל, אורז מלא, קמח תירס מלא, קינואה ועוד.

לדברי ד"ר סאן ניתן להסביר את ההשפעה המיטיבה של דגנים מלאים במספר דרכים:

  • דגנים מלאים עשירים בסיבים תזונתיים המסייעים בוויסות רמות הסוכר ומשפרים את רמות הכולסטרול בדם. תכונות אלו מפחיתות את הסיכון לסוכרת ומחלות לב.
  • סיבים תזונתיים תורמים לתחושת שובע ומסייעים בשמירה על משקל בריא ומכאן גם על סיכון מופחת להשמנה, סוכרת ומחלות לב.

"דיאטות דלות פחמימות שהפכו לפופולריות בקרב החפצים לרדת במשקל מתעלמות מההשפעה הבריאותית המיטיבה באכילת דגנים מלאים… ניתן לצרוך 48 גרם דגנים מלאים באכילה לדוגמה של 3 פרוסות לחם מחיטה מלאה ליום".

הדרך היעילה ביותר לדעת אם המזון מכיל כמות משמעותית של דגנים מלאים היא לקרוא את רשימת הרכיבים הנמצאת בגב האריזה. הרכיב הראשון שצריך להופיע הוא דגנים מלאים (או קמח מלא) – בדרך זו נדע שזהו הרכיב העיקרי במזון.

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp