מחקר ענק – חוסר פעילות גופנית גורם למותם של 5 מיליון איש בעולם מידי שנה

חוסר פעילות גופנית גורם למותם של 5 מיליון איש בעולם מידי שנה

 

מחקר ענק שכלל כמיליון איש מצא כי חוסר פעילות גופנית הוא הגורם העיקרי למותם של 5 מיליון איש בעולם ועולה לכלכלת העולם 67.5 ביליון דולר בשנה. המחקר פורסם ב-27 ביולי 2016 במהדורה המקוונת של כתב העת The Lancet.

החוקרים סרקו 13 מחקרים שכללו מידע על מספר שעות הישיבה ביממה, רמת הפעילות הגופנית והרגלי הצפייה בטלוויזיה. מרבית המחקרים כללו משתתפים בני 45 ומעלה. המחקרים התבססו על מידע שהתקבל מ-142 מדינות המייצגות כ-93% מאוכלוסיית העולם.

החוקרים מצאו כי אנשים עם רמת הפעילות הגבוהה ביותר – 60-75 דקות ביום – בטלו את הסיכון למוות בטרם עת שהיה כרוך בישיבה של למעלה מ-8 שעות ביום. אך אפילו פעילות זו לא הייתה מספקת להתגבר על הסיכון הכרוך בצפייה של למעלה מ-5 שעות בטלוויזיה. השערת החוקרים היא שלצפייה בטלוויזיה נלווים הרגלים מזיקים אחרים כמו נשנוש של חטיפים עתירי קלוריות.

אנשים שישבו 8 שעות ביום אך עסקו בפעילות גופנית היו בסיכון מופחת למוות בטרם עת בהשוואה לאנשים שישבו פחות שעות אך היו גם פעילים פחות. לדברי החוקרים ממצא זה מדגיש את החשיבות הרבה של פעילות גופנית ללא קשר למספר שעות הישיבה.

הסיכון הגדול ביותר למוות בטרם עת היה בקרב אנשים שישבו שעות ממושכות ולא עסקו בפעילות גופנית.

חוסר פעילות גופנית קשור לסיכון מוגבר למחלות לב, סוכרת וסרטן. מאידך, פעילות גופנית – כמו הליכה נמרצת – עשויה לבטל את הסבירות הגבוהה למוות בטרם עת הקשורה בישיבה ממושכת (8 שעות ומעלה) ביום.

לדברי אולף אקלונד, פרופסור בבית הספר הנורבגי למדעי הספורט ובאוניברסיטת קיימברידג', ארגון הבריאות העולמי ממליץ על פעילות גופנית מתונה לפחות במשך 150 דקות בשבוע, המלצה זו כפי הנראה אינה מספקת. "אינך צריך לעסוק בפעילות גופנית נמרצת או ללכת לחדר כושר…אך עליך לעשות פעילות לפחות למשך שעה אחת ביום. דוגמה לפעילות כזאת היא הליכה בקצב של 5.6 ק"מ לשעה או רכיבה על אופניים בקצב של 16 ק"מ לשעה.