הסיבה בגללה מתבגרים נוטים יותר להשמנה

הסיבה בגללה מתבגרים נוטים יותר להשמנה

overweight-teens

 

מחקר חדש מצא כי מתבגרים שורפים פחות 450 קלוריות ליום בהשוואה לילדים בני 10. המחקר פורסם ב-8 לספטמבר 2016 במהדורה המקוונת של כתב העת International Journal of Obesity.

ממצאי המחקר מבוססים על מעקב שנערך במשך למעלה מעשור על 350 ילדים בגילאי 7-16. בכל שנה נבדקו הילדים  בפרמטרים הבאים: משקל, הרכב גוף וחילוף החומרים במנוחה (BMR – Basal Metabolic Rate). חילוף החומרים במנוחה היא האנרגיה הדרושה לפעילות המוח, מערכת הלב וכלי הדם ותהליכים גופניים אחרים ששומרים אותנו בחיים.

בתום המחקר נמצא כי מתבגרים בגיל 15 שרפו בממוצע ¼ קלוריות פחות ליום בהשוואה לילדים בגיל 10. עם זאת, בגיל 16 נצפתה עלייה בחילוף החומרים הבסיסי.

החוקרים סוברים כי הירידה המשמעותית בחילוף החומרים במנוחה בגיל ההתבגרות היא מפתיעה. קיים קשר ישיר בין מסת הגוף לבין קצב חילוף החומרים במנוחה – ככל שמסת הגוף גדולה יותר כן גדל בהתאמה קצב חילוף החומרים. מסיבה זו קשה להסביר את הירידה החדה שנצפתה בגיל ההתבגרות.

לדברי החוקר הראשי ד"ר טרנס וויקין, מרצה לאנדוקרינולוגיה באוניברסיטת אקסטר (Exeter) באנגליה, ייתכן שהסיבה לירידה בקצב חילוף החומרים נעוצה בעובדה שהגוף בגיל ההתבגרות מצוי בתקופה קריטית של צמיחה והתפתחות ולכן הוא דואג "לשמר" את הקלוריות למטרה זו. בעבר הרחוק, כאשר כמות המזון והנגישות אליו היו נמוכות, ירידה בקצב חילוף החומרים הייתה נכונה ומבורכת. אולם כיום, כאשר המזון הוא נגיש ונמצא בשפע, הירידה בקצב חילוף החומרים עלולה לגרום לעלייה במשקל.

המשמעות המעשית של תוצאות המחקר הנוכחי לדברי ד"ר וויקין היא לשים דגש חזק יותר על חשיבות אכילה נכונה ופעילות גופנית בגיל ההתבגרות. מרבית הילדים במחקר הנוכחי היו פעילים פחות בתקופת ההתבגרות, אולם בניתוח הנתונים שבוצע בילדים אלו לא נמצא כל קשר בין הפעילות הגופנית לסיכון לעלייה במשקל. מסיבה זו מדגיש ד"ר וויקין בעיקר את חשיבות הדיאטה. "הבעיה היא שלילדים כיום, בניגוד לילדים שחיו בדורות קודמים, יש גישה נוחה ומהירה למזונות ומשקאות עתירי קלוריות".

חשוב שהורים ידאגו לצייד את המטבח במזונות בריאים כך שכאשר הילד "מת מרעב" תהיה לו גישה רק למזונות אלו. כמו כן, חשוב להקפיד על הרגלי אכילה בריאים ופעילות גופנית מוקדם ככל האפשר, כך שהסיכוי שהרגלים אלו יישמרו גם בגיל ההתבגרות הוא גדול יותר.

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp