הקשר בין בשר לסיכון מוגבר לבעיות לבביות

הקשר בין בשר לסיכון מוגבר לבעיות לבביות

 

מולקולה המיוצרת בתהליך העיכול של בשר אדום, ביצים ומוצרי חלב קשורה בסיכון מוגבר להתקף לב או שבץ קטלני.
כך על פי מחקר שהתפרסם ב-11 בינואר 2017 בכתב העת European Heart Journal.

חולים שלהם רמות גבוהות בדם של (trimethylamine N-oxide (TMAO היו, בתוך חודש ימים, בסיכון מוגבר פי 6 למוות, התקף לב או שבץ או להתערבות כירורגית במטרה לפתוח עורק חסום. TMAO נוצר ע"י חיידקי המעי במהלך עיכול מזון מן החי ומצטבר בפלסמת הדם.

על פי תוצאות המחקר, לרמות גבוהות של TMAO היו גם השלכות לטווח הרחוק – אנשים עם רמות גבוהות מאוד של  TMAO היו בסיכון מוגבר פי 2 למוות בתוך 7 שנים.

לדברי ד"ר סטנלי הייזן, שעמד בראש המחקר, ניסויים קודמים שנערכו בבעלי חיים הראו שרמות גבוהות של TMAO מגבירים את הסיכון לתחלואה לבבית במספר דרכים. הם עלולים לגרום לתהליך של קרישת תאי דם (טסיות דם) שעלולים להוביל לחסימת עורקים. כאשר מחדירים TMAO לדם ניתן להבחין בתגובת-יתר של טסיות הדם, בהזרקת כמות גדולה ניתן להבחין בתגובה יותר חריפה של טסיות הדם המובילות לקרישת דם.

במטרה לברר האם מולקולת ה-TMAO עשויה להוות סמן לבעיות לב עתידיות, בחנו החוקרים שתי קבוצות חולים; 530 מקליבלנד,ארה"ב, ולמעלה מ-1,600 חולים משוויץ. החולים בארה"ב פנו למחלקת טיפול נמרץ עקב כאבים בחזה והחולים בשוויץ נדרשו לבדיקות הדמיה לאחר אשפוז בבתי חולים בעקבות כאבים בחזה.

החולים היו במעקב במשך מספר שנים במטרה לאבחן התקפי לב, שבץ, מוות מסיבה כלשהי, מוות כתוצאה ממחלה לבבית, או ניתוח לפתיחת עורקים חסומים.

החולים בארה"ב, שרמות ה-TMAO  בדמם היו הגבוהות ביותר,  היו בסיכון מוגבר פי 6 למוות או למשבר בריאותי הקשור ללב בתוך 30 יום, ובסיכון גבוה כמעט פי 2 למוות בתוך 7 שנים.

התוצאות שהתקבלו מהחולים בשוויץ היו פחות דרמטיות; 57% היו בסיכון מוגבר לבעיות לבביות ו-60% בסיכון מוגבר למוות בתוך שנה.

לדברי ד"ר הייזן, מחקר זה אף מצא ש-TMAO הוא סמן ניבוי מדויק יותר להתקף לב מהסמן המסורתי טרופונין (troponin) בו משתמשים כיום. טרופונין הוא חלבון המשתחרר עקב פגיעה בתאי השריר בלב  והוא נחשב כיום כסמן הביולוגי הטוב ביותר לאבחון התקף לב.  במחקר הנוכחי ב- 31%  מהחולים בקליבלנד נמצאו רמות גבוהות של TMAO ותוצאה שלילית לנוכחות טרופונין ואעפ"י כן, הם סבלו מבעיות לבביות בתוך 30 יום ו-37% מהם בתוך 6 חודשים.

עוד מוסיף ד"ר הייזן, כי כיום חולים רבים מגיעים לבתי החולים עם תלונות על כאבים בחזה, ובבדיקות הדם שלהם עדיין לא אובחנו רמות גבוהות של האנזים משום שהתהליך עלול להמשך מספר שעות. החולים מונחים ליחידת תצפית ומעקב כדי לוודא אם אכן הם חווים התקף לב. מומלץ לרופאים לשקול בדיקות של TMAO. בדיקות כאלו אמנם קיימות אולם עדיין לא קיימת בדיקה מהירה מספיק "…יש צורך בפיתוח בדיקה יעילה לאבחון רמות TMAO שתהיה יעילה במצבי חירום".

המחקר החדש רומז על יתרונות פוטנציאליים בהגבלת צריכת חלבון מן החי, אם כי, מדגיש ד"ר הייזן, לאנשים מסוימים יש רמות גבוהות של TMAO גבוהות בשל מבנה ספציפי של חיידקי המעי. "… יש לפתח תרופות שישפיעו ישירות על הורדת רמות גבוהות של TMAO כמו התרופות להורדת רמות גבוהות של כולסטרול".

 

 

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp