סויה בטוחה, ואף מגינה, על נשים שחלו בסרטן השד

סויה בטוחה, ואף מגינה, על נשים שחלו בסרטן השד

 

מחקר שעקב אחר 6,200 נשים שחלו בסרטן השד במשך 10 שנים, מצא קשר בין אכילת סויה לבין סיכון מופחת למוות. המחקר פורסם ב-6 במרץ 2017 במהדורה המקוונת של כתב העת Cancer.

משך שנים מתנהלת מחלוקת באשר ליתרונות והחסרונות בצריכת סויה לנשים שאובחנו בסרטן השד. הסיבה העיקרית לחילוקי הדעות היא שסויה מכילה רכיב דמוי אסטרוגן שנקרא איזופלבון. לטענת חלק מהמומחים בנשים שלהן קולטן חיובי לאסטרוגן – סוג הגידול הנפוץ ביותר – רמות גבוהות יותר של אסטרוגן עלולות להאיץ את גידול התאים הסרטניים.

המחקר החל בשנת 1995 וגילן הממוצע של הנשים בתחילתו היה 52 שנים. במהלך המחקר נפטרו 1,200 מהמשתתפות. המשתתפות דיווחו על הדיאטה היומית שלהן, כמה מהם מסרו דיווחים גם על התקופה שקדמה לאבחנה בסרטן השד.

במחקר נמצא קשר בין צריכה גבוהה של סויה לתוחלת חיים ארוכה יותר, אולם הוא לא בוצע במטרה למצוא קשר של סיבה ותוצאה.

התועלת הרבה ביותר נצפתה בנשים שלא היה להן קולטן חיובי לאסטרוגן. לנשים אלו היה סיכון מופחת ב-50% למוות מסיבה כלשהי במהלך המעקב.

נשים שמעולם לא קיבלו טיפול הורמונלי בתקופת המעבר היו גם בין אלו שהפיקו תועלת מאכילת סויה – הן היו בסיכון מופחת ב-32% למוות במהלך תקופת המעקב.

בסיכום, צריכה מרובה של סויה נמצאה קשורה לירידה של 21% בסיכון למוות בהשוואה לנשים שצריכת הסויה שלהן הייתה מועטה. בקרב כל הנשים לא נמצאה השפעה שלילית של צריכת סויה על תוחלת החיים.

איזו כמות של סויה היה על הנשים לצרוך על מנת להשיג את ההשפעה המיטיבה? לדברי החוקרים, נשים בקבוצת "הצריכה הנמוכה" צרכו 0.3 מ"ג של איזופלבונים ביום, בקבוצת "הצריכה הגבוהה" צרכו הנשים למעלה מ-1.5 מ"ג איזופלבונים ליום. הצריכה הממוצעת של הנשים הייתה 1.8 מ"ג איזופלבונים ליום. צריכה זו שוות ערך לחצי מנה עד מנה של פולי סויה או טופו בשבוע.

אחד ההסברים להשפעה המיטיבה של סויה היא שהאסטרוגן על בסיס צמחי נצמד לשטח הפנים של התא, ובכך מקשה על האסטרוגן להיקשר לאותו תא. הסבר אפשרי נוסף הוא שרכיבים שונים בסויה עשויים לעכב את צמיחתם של כלי הדם המסייעים "להאכיל" את הגידול הסרטני.

לדברי עומר קוקוק, פרופסור לאונקולוגיה, שכתב מאמר מערכת נלווה למחקר, המחקר הנוכחי אמור ליישב את המחלוקת בנוגע לסויה אחת ולתמיד. מחקר זה מאשש מחקר קודם שמצא כי צריכה גבוהה של סויה הפחיתה את הסיכון להישנות סרטן השד. "…מעתה נשים החולות בסרטן השד לא צריכות לחשוש מאכילת אדממה (פולי סויה), מרק מיסו, טופו, חלב סויה ומוצרי סויה אחרים".

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp