ויטמינים משפרים את הטיפול בסיסטיק פיברוזיס

ויטמינים משפרים את הטיפול בסיסטיק פיברוזיס

 

 

חוקרים באירלנד גילו מדוע אנטיביוטיקה לטיפול בסיסטיק פיברוזיס הפכה להיות פחות יעילה, וכיצד נטילת ויטמינים מסיסים בשומן עשויה לחזק את ההשפעה האנטיביוטית. כך על פי תוצאות מחקר שפורסם בכתב העת  mBio במהדורת מרץ 2017.

צוות החוקרים גילה חיידק בעל עמידות חזקה לאנטיביוטיקה בשם Burkholderia cenocepacia הגורם לזיהום ריאות חריף בקרב הסובלים מסיסטיק פיברוזיס.

כאשר חיידק מסיס בשם ליפוקלין (Lipocalin, המיוצר על ידי Burkholderia cenocepacia) חשוף לריכוז גבוה של אנטיביוטיקה, הוא מגביר את העמידות לתרופה. החוקרים גילו כי הפעילות המנטרלת של ליפוקלין מתבצעת בחלל החוץ-תאי.

במחקר הנוכחי נמצא כי לליפוקלין נטייה חזקה יותר להיצמד לוויטמינים מסיסים בשומן מאשר לאנטיביוטיקה. ויטמינים מסיסים בשומן, כמו ויטמין E, עשויים לשפר את הטיפול האנטיביוטי באמצעות שחרור מהיצמדותם לליפוקלינים ו"פינוי הדרך" לאנטיביוטיקה להגיע לחיידקי היעד ולהילחם בזיהום.

לדברי פרופ' מיגואל וולבנו, שעמד בראש המחקר, עמידות אנטיביוטית היא תופעה עולמית המונעת טיפול יעיל במחלות. זיהום בריאות, הנגרם בעיקר ע"י חיידקים, היא בעיה חמורה וכרונית לאלו החיים עם סיסטיק פיברוזיס. החולים מטופלים לעתים קרובות באמצעות אנטיביוטיקה בשאיפה. משך הזמן החיידקים בריאות מפתחים עמידות לאנטיביוטיקה, מה שהופך את המחלה קשה יותר לטיפול ומוביל לנזק בלתי הפיך לריאות.

"זהו ממצא מרתק ורלוונטי במיוחד לחולי סיסטיק פיברוזיס… אנו בוחנים כעת דרכים לשילוב של אנטיביוטיקה וויטמינים מסיסים בשומן, ולחקור את השפעתם על החולים בסיסטיק פיברוזיס".

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp