תופתעו לגלות – מזונות המכילים הכי הרבה מלח

 

דו"ח שפורסם בארה"ב מצא את המקורות העיקריים והבלתי צפויים של נתרן (מלח) בדיאטה האמריקאית. הדו"ח פורסם ב-31 במרץ 2017 במסגרת הפרסום השבועי על תחלואה ותמותה שנערך ע"י המרכז האמריקאי לבקרת מחלות  (CDC).

בראש רשימת התורמים לצריכה מרבית של מלח נמצאים חמשת המזונות הבאים:
לחם
פיצה
כריכים קנויים
נקניקים ונקניקיות
מרקים קנויים

למרבה הפלא, צ'יפס, בייגלה וחטיפים מלוחים אחרים ,לא נכללו בחמשת הראשונים, אך הם תפסו את המקום ה-7 "המכובד".

על פי איגוד הלב האמריקאי נתרן הוא מינרל חיוני המסייע לגוף בשמירה על מאזן נוזלים. עם זאת, אכילה רבה של מלח מגבירה את הסיכון ליתר-לחץ-דם ובעקבותיו להתקף לב ושבץ. מלח שולחני מכיל כ-40% נתרן. כפית אחת של מלח מכילה כ-2,300 מ"ג נתרן, הכמות המקסימלית המומלצת על פי האיגוד.

הדו"ח החדש של המרכז האמריקאי לבקרת מחלות מצא כי בשנים 2013-2014 צרכו האמריקאים כ-3,400 מ"ג מלח ביום – הרבה מעבר לכמות המקסימלית המומלצת, ולמעלה מפי 2  מ-1,500 מ"ג  ליום, הכמות "האידיאלית" המומלצת של איגוד הלב האמריקאי.

על פי הדו"ח, 70% מהמלח בדיאטה מקורו ב-25 מזונות. בראש רשימת המזונות נמצא בייקון (קותלי חזיר, שפק), רטבים לסלט, צ'יפס ודגני בוקר.

לדברי החוקרת הראשית, ד"ר זרלין קוואדר, מקור מרבית המלח הנצרך הוא במזונות קנויים, מעובדים ואלו הנאכלים במסעדות.

מרבית המזונות התורמים לצריכה מרובה של מלח, מכילים כמויות מתונות בלבד, אולם הם נאכלים בתדירות גבוהה במהלך היום (לדוגמה, לחם).

לדברי סמנתה הלר, תזונאית קלינית בכירה במרכז הרפואי של אוניברסיטת ניו יורק, בשר מעובד, כמו נקניקים ונקניקיות, סווג ע"י ארגון הבריאות העולמי כחומר מסרטן. "על ההורים להבין כי הגשה של צ'יפס, נקניקים וגבינות צהובות לילדיהם מעלה משמעותית את הסיכון שלהם (וגם של ההורים) להתפתחות סוגים שונים של מחלות סרטניות, יתר-לחץ-דם ומחלות לבביות… ".

הפתרון לדבריה, הוא בישול ביתי ושימוש במרכיבים טבעיים ובעשבי תיבול במקום במלח.  אין ספק שזה דורש השקעה רבה יותר, אולם הפיכת הבישול הביתי לדפוס קבוע עשויה לחסוך בהוצאות וכמובן לתרום לבריאות המשפחה כולה.