איזו פעילות גופנית תחזיר את השעון הביולוגי לאחור?

 

פעילות גופנית בעצימות גבוהה עשויה לסייע למבוגרים להפוך את תהליך ההזדקנות ברמה התאית. כך עולה ממחקר חדש שפורסם במהדורת אפריל 2017 של כתב העת Cell Metabolism.

במחקר השתתפו 72 צעירים ומבוגרים שלא עסקו בפעילות גופנית. המשתתפים חולקו באופן אקראי ל-3 קבוצות:

קבוצה ראשונה ביצעה אימון אינטרוולי באינטנסיביות גבוהה 3 פעמים בשבוע. הם דיוושו על אופני הכושר במהירות המקסימלית שיכלו לה במשך 4 דקות, ולאחר מכן נחו למשך 3 דקות. הם חזרו על הפעולה 4 פעמים. כמו כן, הם הלכו בקצב מתון על הליכון פעמיים בשבוע.

קבוצה שנייה ביצעה תרגיל אירובי מתון – דיווש באופני כושר בקצב נמוך במשך 30 דקות, 5 ימים בשבוע. כמו כן, הם עשו תרגילי כוח קלים 4 ימים בשבוע.

קבוצה שלישית ביצעה תרגילי חיזוק בלבד, פעמיים בשבוע.

לאחר 12 שבועות נצפו שינויים חיוביים בכל הקבוצות – במבוגרים ובצעירים כאחת.

בקבוצה השנייה, שביצעה אימון אירובי מתון, שיפרו המשתתפים את הכושר האירובי שלהם – יכולת הגוף לשחרר חמצן לעבודת השרירים. השיפור היה גדול יותר במבוגרים, אשר בד"כ התחילו את האימונים ברמות כושר נמוכות יותר בהשוואה לצעירים.

בקבוצה השלישית שביצעה תרגילי כוח בלבד – עם או בלי פעילות אירובית – המשתתפים חיזקו את שרירי הגוף.

הקבוצה הראשונה שביצעה אימון אינטרוולי הגבירה אך במעט את חוזק השרירים, אולם שיפרה את תפקוד המיטוכונדריה בתאי השריר, בעיקר בקרב המבוגרים.

אין עוררין על כך שפעילות גופנית סדירה תורמת לבריאותם של צעירים ומבוגרים כאחד. מחקר זה מצא כי לאימון אינטרוולי בעצימות גבוהה יתרון גדול, בעיקר למבוגרים.

אימון מסוג זה מאופיין בפעילות גופנית הנעשית במקטעים קצרים ובעצימות גבוהה; לדוגמה, דיווש מהיר על אופני כושר למספר דקות, מנוחה למספר דקות וחוזר חלילה.

במחקר הנוכחי נמצא כי במבוגרים שעסקו באימון מסוג זה נצפו שינויים ברמה התאית, בהשוואה למבוגרים שעסקו בפעילות מתונה וממושכת יותר. האימון האינטרוולי שיפר את תפקוד המיטוכונדריה בתאי השריר. המיטוכונדריה משמשת כ"תחנת כוח" בתא הפועלת לפירוק רכיבי מזון במטרה להפכם לאנרגיה. בנוסף, הגביר האימון את הפעילות בגנים נוספים הקשורים לתפקוד המיטוכונדריאלי ולהגדלת מסת השריר.

לדברי החוקר הראשי, ד"ר סריקומראן נאיר, אנדוקרינולוג במרפאת מאיו, ממצאי המחקר עולה כי אימון אינטרוולי עשוי "להצעיר" את התאים, בעוד שאימון אירובי מתון אינו מסוגל לעשות זאת. מאידך, מדגיש החוקר, הכוונה אינה שמבוגרים יתחילו במשטר אימונים אינטנסיבי. במידה שפעילות גופנית אינה מאפיינת את שגרת יומך, מומלץ להיוועץ ברופא המטפל. לאחר מכן, ניתן להתחיל בהליכה מתונה ולהגביר את הקצב בהדרגה. מומלץ למבוגרים המעוניינים להתקדם לאימון אינטנסיבי יותר להיות תחת פיקוח. " …מכל מקום, חשוב להדגיש כי כל פעילות גופנית סדירה תורמת לבריאות ".