האם תוספי מזון נפוצים מגבירים את הסיכון לסרטן ריאות?

האם תוספי מזון נפוצים מגבירים את הסיכון לסרטן ריאות?

 

גברים, ובעיקר גברים מעשנים, נוטים יותר לפתח סרטן ריאות אם הם נוטלים מינונים גבוהים של ויטמינים B6 ו- B12. כך עולה ממחקר שפורסם ב-22 לאוגוסט 2017 בכתב העת Journal of Clinical Nutrition.

במחקר השתתפו למעלה מ-77,000 מבוגרים בגילאים 50-76. המשתתפים גויסו למחקר בשנים 2000-2002 והתבקשו לענות על שאלות הנוגעות לנטילת ויטמינים מקבוצה B בעשר השנים האחרונות.

במעקב שארך כ-6 שנים חלו למעלה מ-800 איש מבין המשתתפים בסרטן הריאות. תוצאות המחקר הראו כי גברים שנטלו ויטמין B6 במינון שעלה על 20 מ"ג  ליום, היו בסיכון מוגבר ב-82% לפתח סרטן ריאות, בהשוואה לגברים שלא נתנו כלל את תוסף הוויטמין מכל מקור אחר.

ממצא משמעותי נוסף שעלה מתוצאות המחקר, מיוחס לוויטמין B12. גברים שנטלו למעלה מ-55 מיקרוגרם ליום של ויטמין B12, היו בסיכון מוגבר לסרטן ריאות ב-98% (!) בהשוואה לגברים שלא נטלו כלל תוסף של ויטמין B.

גברים שעישנו בתחילת תקופת המחקר וצרכו במקביל רמות גבוהות של ויטמין B, היו בסיכון מוגבר פי 3-4 לפתח סרטן ריאות.

במחקר לא נמצא קשר בין צריכה של תוסף המכיל חומצה פולית (סוג של ויטמין B) לבין הסיכון לפתח סרטן ריאות. כמו כן, בקרב נשים לא הייתה לצריכת ויטמין B6 ו-B12 כל השפעה על סיכון מוגבר לסרטן ריאות.

לדברי מחבר המחקר, ד"ר תאודור ברסקי, המחקר הנוכחי לא הראה שהקשר בין גברים, עישון וסרטן ריאה הוא קשר של סיבה ותוצאה, אלא קשר אסוציאטיבי בלבד. תיאוריה אפשרית לקשר היא אופן ההתקשרות בין הוויטמינים להורמון הגברי.

בכל מקרה, טוען ד"ר ברסקי, אין כל הוכחה מדעית התומכת בנטילת מינונים גבוהים של ויטמינים מקבוצה B, ולגברים המעשנים מומלץ לנקוט במשנה זהירות.

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp