האם השמנה מגבירה את הסיכון לחלות בסרטן?

האם השמנה מגבירה את הסיכון לחלות בסרטן?

 

בסקירת מחקרים שהתפרסמה ב-5 בספטמבר 2017 בכתב העת Cancer Prevention Research נמצא, כי  קיים "דו-שיח" בין תאי השומן לתאים הסרטניים, המעודד את התפשטותם.

צוות בינלאומי של חוקרים בחן נתונים שהתקבלו מ-20 מחקרים. המחקרים פורסמו במהלך שבעת העשורים האחרונים וכל אחד מהם התמקד בקשר בין תאי השומן לגידולים ממאירים. בכמה מהמחקרים נמצא כי לתאי שומן מסוימים, הנקראים תאי שומן סטרומלים (adipose stromal cells) היכולת לחדור לגידול הסרטני ולעודד את התפשטותו. עוד נמצא, כי לחולים בסרטן הערמונית והשד, שסבלו גם מהשמנת יתר, היו רמות גבוהות יותר של תאי שומן סטרומלים.

קיימים סוגים שונים של רקמות שומן (שומן חום, שומן לבן) והתנהגותם משתנה בהתאם לכמות התאים ולמיקומם בגוף. לדוגמה, בנשים הלוקות בסרטן השד, שומן לבן קשור יותר לדלקות ולתחזית עגומה במהלך המחלה.

עוד נמצא בסריקה, כי למיקום השומן בגוף השפעה על סוגי סרטן מסוימים – רקמת שומן קשורה לסרטן המעי הגס ולסרטן השד. סוגים מסוימים של תאי שומן מאופיינים בפעילות מטבולית מוגברת הגורמת לשחרור חומרים נוספים המעודדים את התפשטות הגידול.

לדברי החוקרים, השמנת-יתר נמצאה במגמת עלייה דרמטית ברחבי העולם. כיום מוכרת השמנת-יתר כאחד מגורמי הסיכון העיקריים ל-16 סוגים שונים של מחלות סרטניות. זיהוי המנגנונים הספציפיים המקשרים בין השמנת-יתר לסרטן יסייע רבות במניעת המחלה. מחקרים עתידיים עשויים לסייע בשיבוש הקשר בין תאי השומן הסמוך לגידול הממאיר המעודד את התפשטותו.

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp