תקווה חדשה לילדים הסובלים מאלרגיות מרובות למזון

תקווה חדשה לילדים הסובלים מאלרגיות מרובות למזון

 

בניסויים מוקדמים שפורסמו לאחרונה נמצא טיפול מבטיח לילדים הסובלים מיותר מאלרגיה אחת למזון. המחקר פורסם ב-11 בדצמבר 2017 במהדורה המקוונת של Lancet Gastroenterology & Hepatology.

במחקר שלבו המדענים את התרופה הניתנת לאסתמה – (omalizumab (Xloair – עם טיפול אימונתרפי (חיסוני) שניתן ללמעלה מ-48 ילדים הסובלים מיותר מאלרגיה אחת למזון.

הטיפול האימונתרפי חושפת את הנחקרים לכמויות זעירות של מזון הגורמים לתגובתם האלרגית. כמויות האלרגן עולות בהדרגה, עד שהמטופל מסוגל לאכול כמות נורמלית מאותו מזון.

נטילת התרופה omalizumab מיועדת להאיץ את תהליך הפחתת הרגישות לאלרגן ולהבטיח את בטיחות הטיפול.

הילדים  היו בני 4 עד 15, שסבלו מאלרגיות למגוון מזונות, כולל שקדים, אגוזי קשיו, ביצים, אגוזי לוז, חלב, בוטנים, שומשום, סויה, אגוזי מלך וחיטה. הם נחלקו אקראית לקבוצה שקיבלה את הטיפול המשולב ולקבוצה שקיבלה טיפול דמי (פלסבו).

לפני שהתחיל הטיפול האימונתרפי נטלו הילדים את התרופה omalizumab, או תרופת דמה, במשך 8 שבועות. לאחר מכן קיבלו הילדים, משך 8 שבועות נוספים, את הטיפול המשולב (האימונתרפי) שכלל 2-5 מזונות אלרגנים.
המשתתפים המשיכו בטיפול האימונתרפי, ללא התרופה, משך 20 שבועות נוספים.

החוקרים מצאו כי כי 83% מהילדים שקיבלו את הטיפול המשולב הראו סבילות לכמות קטנה של שני מזונות אלרגנים לעומת 33% בקבוצת הבקרה.

לדברי החוקרים, רמת הרגישות לאלרגן הושגה במהירות גדולה ביותר בילדים שקיבלו את הטיפול המשולב, בהשוואה לקבוצת הבקרה שקיבלה תרופת דמי. כמו כן, הם סבלו פחות מבעיות בעיכול ובדרכי הנשימה.

לדברי מחברת המחקר הראשית, ד"ר שרון צ'ינטראג'ה, כמעט שליש מאנשים האלרגיים למזון  סובלים מאלרגיה ליותר מסוג אחד של מזון. במצב זה קיים סיכון מוגבר לחשיפה שעלולה אף להיות מסכנת חיים. נכון להיום, לא קיים טיפול לאלרגיות מרובות למזון. בדרך כלל, נאמר למטופלים להימנע ממזונות מסוימים, אולם רבים מתקשים לחיות במצב זה המהווה נטל חברתי וכלכלי עצום על המשפחות.

"חולים ומשפחות אומרים לי שהם כל כך אסירי תודה, הם יכולים להרחיב את מגוון האוכל שלהם ולהשתתף ביותר פעילויות חברתיות מבלי לחשוש מתגובה אלרגית קשה", מסכמת ד"ר צ'ינטראג'ה.

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp