האם אכילת דגים הופכת את הילדים לחכמים יותר?

 

מחקר שפורסם לאחרונה מצא שמנת המשכל שנצפתה בילדים שאכלו דגים לפחות פעם בשבוע הייתה גבוהה בכ-5 נקודות בהשוואה למנת המשכל של ילדים שאכלו פחות דגים או שלא אכלו כלל. כמו כן, הילדים שאכלו דגים זכו בשינה טובה יותר.

המחקר פורסם ב-21 בדצמבר 2017 במהדורה המקוונת של כתב העת Scientific Report.

החוקרים בחנו את הרגלי האכילה של  למעלה מ-500 ילדים (בנים ובנות) בסין בגילאים 9-11.  הילדים מלאו שאלון בו נתבקשו לדווח כמה פעמים הם אכלו דגים בחודש האחרון, כאשר האפשרויות נעו בין "אף פעם" ל"לפחות פעם בשבוע".

לילדים נערך מבחן IQ המדרג מיומנויות מילוליות ומיומנויות שאינן מילוליות. המבחן הוא גרסה סינית למבחן "סולם האינטליגנציה של וקסלר לילדים" (Wechsler Intelligence Scale for Children).

הורי הילדים נשאלו על ההרגלים ואיכות השינה של ילדיהם. המידע שנאסף כלל כמה זמן ישנים הילדים, באיזו תדירות הם התעוררו במהלך הלילה והאם הם ישנוניים במשך היום.

החוקרים אף לקחו בחשבון גורמים נוספים שעלולים להשפיע על ממצאי המחקר כמו חינוך ההורים, המצב המשפחתי, עיסוק ההורים ומספר הילדים בבית.

ממצאי המחקר הראו כי ילדים שאכלו דגים לפחות פעם בשבוע קבלו במבחן מנת המשכל 4.8 נקודות יותר בהשוואה לאלו שאכלו דגים לעתים רחוקות, או לא אכלו דגים כלל. כמו כן, ככל שהילדים אכלו יותר דגים הם זכו בשינה טובה יותר.  החוקרים ייחסו את השינה האיכותית יותר לחומצות השומן מסוג אומגה-3 המצויות בדגים.

לדברי החוקרת הראשית, ג'יאנג-ג'ונג ליו, על אף שהמחקר לא הוכיח שאכילת דגים היא זו שגרמת ל-IQ גבוה יותר ושינה טובה יותר, נראה שקיים ביניהם קשר. "הורים המעוניינים שילדיהם יהיו בריאים ומוכשרים יותר יגישו להם מנת דגים פעם בשבוע – זו לא מטלה כל כך קשה לביצוע".

לדברי סמנתה הלר, תזונאית קלינית בכירה באוניברסיטת ניו יורק (שלא הייתה מעורבת במחקר), דגים הם מקור טוב לחלבון רזה ולחומצות שומן חיוניות מסוג אומגה-3. חומצות אלו חיוניות לתפקוד המוח, העיניים וההתפתחות הנוירולוגית התקינה בעוברים. חומצות שומן חיוניות נחוצות גם למבוגרים לבריאות העין, הלב והמוח ולהפחתת הסיכון לדלקת.

החשש באכילת דגים הוא מכמות הכספית – מתכת רעילה שעלולה לפגוע במוח ובמערכת העצבים – המצויה בחלקם. לדברי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) דגים המכילים רמות נמוכות של כספית כוללים טונה משומרת בקופסה, סלמון, סרדינים, שפמנון, וזהבון.

המלצות ה-FDA ביחס למנת הדגים המומלצת לילדים לפי גילאים:
גילאים 4-7: 28-56 גרם של דגים נמוכים בכספית, פעם בשבוע או פעמיים בשבוע.
גילאים 8-10: 80 גרם של דגים נמוכים בכספית, פעם או פעמיים בשבוע.
גילאים 11 ומעלה: 113 גרם דגים נמוכים בכספית, פעם או פעמיים בשבוע.