עודף משקל – ילדים ומתבגרים

[ad#השמנה]

הגדרה  הגורמים להשמנה  מתי נדרשת התערבות רפואית?  אמצעים לאבחון השמנת יתר  השפעות בריאותיות של השמנת יתר טיפול בהשמנת יתר  מניעת השמנה  התמודדות ותמיכה

הגדרה
כל הילדים עולים במשקל באופן טבעי בתהליך הגדילה שלהם.  אולם משקל עודף – יותר מזה הדרוש לצמיחה והתפתחות –  עלול להביא להשמנת יתר. השמנת יתר היא מצב רפואי המשפיע על מבוגרים וגם על ילדים ומתבגרים. השמנת יתר מאובחנת כאשר הילד נמצא במשקל עודף ביחס למשקל הנורמלי הממוצע לגילו וגובהו. השמנת ילדים מדאיגה במיוחד משום שהיא גורמת כיום לבעיות רפואיות שהיו בעבר נחלתם של המבוגרים בלבד, כמו למשל יתר לחץ דם, סוכרת ורמות גבוהות של כולסטרול בדם.

במחקר שנערך לאחרונה שבדק את שיעורי עודף המשקל בקרב מתבגרים, הגיעו המתבגרים בישראל למקום השלישי והלא מכובד לאחר ארה"ב ויוון. מחקר של ארגון הבריאות העולמי שנעשה בישראל מצא כי 40% מהמתבגרים צורכים משקאות ממותקים, נתון גבוה ביחס לשאר המדינות שנבדקו. עוד נמצא כי 40% מהתלמידים דיווחו על צריכה יומיומית של ממתקים, לעומת כ-30% במדינות אחרות.
נתונים אלו מדאיגים הרבה יותר לנוכח העובדה שילדים עם עודף משקל נמצאים בסיכון מוגבר להפוך למבוגרים שמנים ולסבול מכל המחלות הקשורות בהשמנה. אחת הדרכים היעילות ביותר להילחם בהשמנת יתר בילדים הוא לשפר את התזונה והפעילות הגופנית של המשפחה כולה. נקיטה בדרך זו תגן על ילדך מהשמנה ומבעיות בריאותיות הנלוות לה בעתיד.


הגורמים להשמנה

למרות שחלק קטן מהשמנת היתר בילדים נובע מתורשה ומבעיות הורמונליות, במרבית המקרים ההשמנה היא תוצאה של אכילה רבה מידי ופעילות גופנית מועטת מידי. ילדים, בניגוד למבוגרים, זקוקים לקלוריות נוספות ולרכיבי מזון ייחודיים על מנת לספק את צורכי הגדילה וההתפתחות שלהם.
כאשר הילדים צורכים את הקלוריות ורכיבי המזון שהם זקוקים להם לפעילות ולגדילה, הם עולים במשקל ביחס נכון לגילם וגובהם. לעומתם, ילדים שצריכת הקלוריות שלהם גדולה מהדרוש – עולים במשקל מעבר לזה הדרוש להם לצמיחה.

גורמי סיכון להשמנת ילדים
קיימים גורמי סיכון רבים העלולים להגביר את הסיכון להשמנת יתר בילדים:
♦ דיאטה. צריכה קבועה של מזון עשיר בקלוריות כמו מזון מהיר, חטיפים, מאפים, תורמים לעלייה במשקל.
♦ שתייה מרובה של משקאות ממותקים ואכילה מופרזת של דברי מתיקה. גם הוא גורם להשמנת יתר. מזונות אלו עשירים בקלוריות ובסוכר.
♦ דילוג על ארוחת הבוקר. מחקרים רבים תומכים בעובדה שילדים שמנים נוטים לדלג על ארוחת בוקר. כמו כן נמצא שילדים המדלגים על ארוחת בוקר אוכלים ארוחות גדולות יותר במשך היום.
♦ חוסר פעילות גופנית. ילדים שאינם עוסקים בפעילות גופנית נוטים לעלות במשקל משום שהם  שורפים פחות קלוריות בהשוואה לילדים פעילים. בילוי שעות הפנאי בצפייה בטלוויזיה, משחקים במחשב ומשחקי וידיאו היא אחד הסיבות השכיחות למיעוט הפעילות הגופנית של ילדים בחברה המערבית.
♦ תורשה. במידה שאחד מבני המשפחה הקרובה סובל מהשמנת יתר, קיים סיכוי גבוה יותר שגם הילד או הילדה באותה משפחה יסבלו מהשמנת יתר  – במיוחד בסביבה שאינה מעודדת פעילות גופנית ומזון עתיר קלוריות הוא זמין בכל עת.
* גורמים פסיכולוגיים. גם הילדים, כמו המבוגרים, נוטים לאכילת יתר כאמצעי להתמודד עם רגשות כמו מתח, פחד, שעמום, תסכול ועוד. סביר להניח שזו גם דרכם של שאר בני המשפחה להתמודד עם רגשות.
♦ דיאטות עצמיות לא מבוקרות – בני נוער רבים המעוניינים לרדת במשקל נוקטים בצעדים דרסטיים ובמשטר של דיאטות עצמיות לא מאוזנות, במקום לאמץ הרגלי אכילה בריאים יותר ולבצע פעילות גופנית. מעבר לפגיעה בגדילה דיאטות דיאטות מסוג זה מעודדות את תופעת ה"יו-יו" הנפוצה של ירידת משקל דרסטית ועלייה מהירה אחריה. דיאטות קיצוניות אלו יוצרות מצב של תסכול ועלולות לגרום להתפתחות הפרעות אכילה כגון אכילה זללנית או כפייתית אשר תורמת לעליית משקל.
♦ גורמים משפחתיים. קניית מצרכי מזון נעשית ברוב המקרים על ידי ההורים – הם אחראיים לכך שמזון בריא יכנס למטבח ומזון לא בריא יישאר בחנות. אינכם יכולים לבוא בטענות לילדים שאוהבים ממתקים, חטיפים ודברי מאפה – אחרי הכול הם באמת טעימים… אך ביכולתכם לשלוט בנגישותם של הילדים למאכלים אלו, לפחות בבית. גם אם יש לילדים חלק בבחירת סל הקניות בסופרמרקט, בהשפעת פרסומות או חשיפתם למוצרים שונים אצל חברים, בסופו של דבר ההורים הם שמחליטים מה ייכנס הביתה ומה ייאכל מחוץ לבית.
♦ גורמים סוציו-אקונומיים. ילדים למשפחות בעלות מעמד כלכלי נמוך נמצאים בסיכון גבוה יותר להשמנת יתר. זאת משום שלמשפחות אלו חסרים בדרך כלל זמן ומשאבים לצרוך מזון בריא ולדאוג לפעילות גופנית.

מתי נדרשת התערבות רפואית
לא כל הילדים בעלי עודף משקל סובלים מהשמנת יתר. ישנם ילדים שמבנה הגוף שלהם גדול ביחס למבנה הגוף הממוצע לגילם, או שהשומן בגופם מתפזר באופן שונה בשלבים השונים של הצמיחה. מכאן שקשה לקבוע על סמך מראה עיניים בלבד אם ילדך אכן סובל מהשמנת יתר. אם יש לך חשש שילדך סובל מהשמנת יתר כדאי להיוועץ ברופא המשפחה או בדיאטנית שיכולים לבצע הערכת משקל מלאה הלוקחת בחשבון את ההיסטוריה ההתפתחותית של ילדך, את היחס בין משקל לגובה במשפחתך והיכן למקם את הילד בטבלאות הגדילה של ילדים בני גילו. כל אלו יסייעו באבחון השמנת יתר הדורשת התייחסות רפואית.


אמצעים לאבחון השמנת יתר בילדים ובמתבגרים
 ניתן להיעזר במחשבון ה-BMI. מחשבון זה קובע אם ילדך הוא שמן ביחס לגילו ולגובהו. ניתן לחשב את ה-BMI (מדד מסת הגוף) של ילדכם ולהשוות אותו לBMI המתאים לבני גילו. באפשרותכם גם לעשות את החישוב בעצמכם:
♦ ה-BMI הוא משקל (ק"ג) לחלק לגובה (מטרים) בריבוע.
♦ לאחר שקבעתם את הBMI מקמו אותו על עקומת הגדילה שמעריכות את משקלו של הילד ביחס לגובהו, גילו ומינו.
♦ אם משקלו של הילד הוא מעל האחוזון ה-85 (כ-15% מכלל הילדים), משמע שהוא סובל מעודף משקל. מעל האחוזון ה-95 הילד שמן מאוד.
חשוב להדגיש שה-BMI אינו לוקח בחשבון משקל יתר הנובע ממסת שרירים גדולה או ממבנה גוף גדול במיוחד.

הרופא או הדיאטנית עשויים גם להתחשב בגורמים נוספים לדוגמא:
♦ השמנה במשפחה ובעיות רפואיות שנגרמו כתוצאה ממנה.
♦  הרגלי האכילה והצריכה הקלורית של ילדך.
♦ רמת הפעילות הגופנית של ילדך.
 גורמים רפואיים אחרים, במידה וקיימים.


השפעות בריאותיות של השמנת יתר
ילדים הסובלים מהשמנת יתר עלולים לפתח בעיות בריאותיות שונות כמו לדוגמא:
♦ יתר לחץ דם
 סוכרת
 התפתחות מינית מוקדמת (בעיקר אצל בנות)
 אסטמה ובעיות נשימה אחרות
 בעיות אורטופדיות בשל עומס המשקל הקיים על מפרקי הגוף
 הפרעות בשינה
 מחלת כבד
♦ הפרעות אכילה

השמנת היתר אצל ילדים גובה גם מחיר חברתי ורגשי גדול:
 הערכה עצמית נמוכה. ילדים בעלי השמנת יתר סובלים לרוב מיחס מזלזל וקנטרני מצד חבריהם. תגובת החברה תורמת להערכה עצמית נמוכה, לבידוד חברתי ולנטייה גדולה יותר למצבים דיכאוניים.
 בעיות התנהגויות וקושי בלימודים.  ילדים בעלי השמנת יתר סובלים יותר מחרדות ומקשיים חברתיים בהשוואה לילדים בעלי משקל תקין. מצב זה יכול לבוא לידי ביטוי בבעיות התנהגותיות במסגרת בית הספר או לבידוד חברתי. מתח וחרדות עלולים גם לפגום ביכולת הריכוז והלימוד.
 דיכאון. בידוד חברתי והערכה עצמית נמוכה עלולים ליצור תחושת חוסר אונים וחוסר תקווה אצל הילדים הסובלים מהשמנת יתר. ילד מדוכא עלול לאבד בעניין בפעילויות רגילות המאפיינות ילדים בני גילו, לרצות לישון יותר מהרגיל ולבכות יותר. דיכאון הוא עניין רציני בילדים ומתבגרים – אם את חוששת שילדך מדוכא התייעצי עם רופא המשפחה.

טיפול בהשמנת יתר בילדים ובמתבגרים
הטיפול בהשמנת יתר בילדים מותאם לגילו של הילד ולמצבו הרפואי. הטיפול כולל ברוב המקרים שינויים בהרגלי האכילה וברמת הפעילות הגופנית.
לאור ההשלכות הבריאותיות הרבות של עודף משקל ממליצה האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים:
♦ לילדים מתחת לגיל 7 המטרה היא לשמור על המשקל הקיים ולא לרדת במשקל, ובמילים אחרות להוסיף סנטימטרים לגובה מבלי לשנות את המשקל הקיים. נקיטה בדרך זאת מאפשרת במהלך הזמן ל-BMI המותאם לגיל להיות ברמה בריאה יותר.
♦ ירידה במשקל מומלצת בעיקר לילדים מעל גיל 7, או לילדים צעירים יותר הסובלים מבעיות רפואיות נלוות להשמנה.
♦ על הירידה במשקל להיות איטית והדרגתית – בטווח שבין ½ ק"ג לשבוע או לחודש, תלוי במשקלו ההתחלתי של הילד. האמצעים לשמור על המשקל הקיים או לרדת  במשקל הם זהים: על הילד לאכול דיאטה מאוזנת ובריאה ולהגביר את תדירות ומשך הפעילות הגופנית. ההצלחה תלויה במידה רבה ביכולת שלכם כהורים להיות מחויבים לעזור לילדכם לשנות הרגלי אכילה ופעילות.

אכילה בריאה
ההורים הם אלה אשר קונים את המזון, מבשלים אותו או מחליטים היכן לאכול אותו.
אפילו שינויים קטנים עשויים לחולל שינויים גדולים בבריאות ילדכם:
♦ בקניית המצרכים העדיפו פירות וירקות טריים על פני מזון מעובד עשיר בסוכרים ובשומן. דאגו לזמינותם של חטיפים בריאים. צמצמו בחטיפים עתירי קלוריות ודברי מתיקה והחליפו אותם בחטיפים מזינים ומשביעים כגון: פירות, יוגורטים, חטיפי גרנולה, פיצוחים, פירות יבשים, קרקרים, בייגלה ועוגיות מקמח מלא, פופקורן וגלידות סורבה דלות שומן.
♦ הימנעו משימוש במזון כאמצעי ענישה או כפרס.
♦ צמצמו עד למינימום את המשקאות הממותקים, כולל מיצי פירות. למשקאות אלו ערך תזונתי נמוך ותרומה קלורית גבוהה. המשקאות גם עלולים לגרום לתחושה של שובע מהירה וע"י כך למנוע מילדך אכילה של מזונות בריאים יותר.
♦ לא לדלג על ארוחות הבוקר
♦ בארוחה השתדלו ככל שניתן לשבת יחד סביב שולחן האוכל. הפכו את הזמן הזה לזמן איכות בו אתם מחליפים חוויות ורשמים מהיום שחלף. אל תעודדו אכילה מול מסכי המחשב או הטלויזיה – אכילה כזאת נעשיתי בחופזה מבלי להיות ערים לכמות המזון הנאכל.
♦ הגבילו את מספר הפעמים בהם אתם אוכלים מחוץ לבית, בעיקר במסעדות המוכרות מזון מהיר. רבים מן התפריטים, כולל אלו המיועדים לילדים, עשירים בשומן ובקלוריות.
♦ הציעו לילד חטיף מתוק מידי יום בשעה קבועה ("השעה המתוקה") כך הוא לא ירגיש חסר ולא יתנפל על ממתקים ברגע שייתקל בהם. הציעו לו חטיף שערכו הקלורי נע בסביבות ה-100 קלוריות (חטיף אנרגיה/שקית במבה קטנה/קרטיב/שלוש כוסות פופקורן/כדור גלידה).


פעילות גופנית

פעילות גופנית היא מרכיב בעל חשיבות ראשונה במעלה, בעיקר כשמדובר בילדים. מלבד שריפת הקלוריות, הפעילות הגופנית תורמת לבניית העצם והשריר בגוף, מסייעת לילדים לישון טוב יותר בלילה ולהיות ערניים יותר במהלך היום.  פעילות גופנית בתקופת הילדות מאפשרת למתבגרים לשמור על משקל גוף בריא למרות השינויים ההורמונליים, הצמיחה המהירה וההשפעות החברתיות שעלולות להוביל לאכילת יתר. ילדים פעילים נוטים להיות מבוגרים בכושר.
הדרכים להגברת רמת הפעילות הגופנית של ילדך:
♦ הגבילו את "זמן המסך" של הילדים (מול המחשב או הטלויזיה) ללא יותר משעתיים ביום.
♦ הדגישו פעילות ולא תרגילים. מומלץ שהפעילות תהיה משחק ואין צורך לקבוע כי זוהי פעילות גופנית, אימון, או ספורט -ביטויים אשר עלולים להרתיע את הילד. המטרה היא לגרום לילדים לנוע יותר. משחקי ילדים רבים הם אמצעים מעולים לשריפת קלוריות ולשיפור הכושר (קפיצה על חבל, משחקי מחבואים, משחקי כדורגל/כדורסל שכונתיים ועוד).
♦ השתדלו למצוא פעילויות אותן הילד אוהב לעשות. גם אם הילד אוהב בעיקר לקרוא ספרים אפשר ללכת או לרכב על אופניים עד לספרייה על מנת להחליף ספרים…
♦ אם אתם רוצים ילד פעיל יותר – היו פעילים בעצמכם. בחרו פעילויות בהם כל המשפחה יכולה ליטול חלק. לעולם אל תתייחסו לפעילות כאל עונש או מטלה.
♦ קנו מתנה שמעודדת פעילות גופנית. כדורגל, מטקות, חבל קפיצה טרמפולינה. לילדים גדולים יותר אפשר לתת אופני כושר, סקייטבורד ורולר בליידס.
♦ גוונו את הפעילות. שעמום הוא אחת הסיבות השכיחות להפסקת פעילות גופנית. השתדלו לגוון את פעילות ילדכם – שחיה, רכיבה על אופניים, ריצה, משחק באולינג, ריקוד ועוד – כולם באים בחשבון ובלבד שתהיו פעילים.
♦ ילדים זקוקים ל-60 דקות של פעילות ביום. אם ילדכם אינו מורגל בפעילות גופנית גם פעילות של 5 עד 10 דקות תתקבל בברכה ולאחר מכן להאריך את משך הפעילות בהדרגה.

מניעת השמנה
בין אם ילדכם סובל מהשמנת יתר, ובין אם הוא נמצא בסיכון לפתח השמנת יתר ישנן דרכים שאתם כהורים יכולים לנקוט בהם:
♦ שמשו דוגמא. אכלו מזונות בריאים ועסקו בפעילות גופנית על מנת לשמור על משקל גוף בריא. רק לאחר שאתם עושים זאת – הזמינו את ילדכם להצטרף אליכם…
♦ הימנעו ממאבקי כוח סביב האוכל. אל תתייחסו למזון כפרס או עונש (ממתקים לדוגמא). ככלל, לא מומלץ להשתמש במזון כאמצעי לשינוי התנהגותי.
♦ היו סבלניים. פעמים רבות ילדים שמנים מגיעים למשקל בריא עם הצמיחה לגובה. חשוב גם לזכור שתשומת לב רבה מידי למשקל או להרגלי האכילה של ילדך עלולה להוות חרב פיפיות – לגרום לאכילת יתר או להגדיל את הסיכון להתפתחות הפרעות אכילה.


התמודדות ותמיכה

להורים תפקיד מכריע בעזרה לילדים הסובלים מהשמנת יתר להרגיש אהובים ומוערכים. נצלו כל הזדמנות על מנת לתרום להערכה העצמית של ילדכם. הדגש ששמה החברה המערבית על מראה ורזון גורמת לילדים הסובלים מהשמנת יתר להימצא בסיכון גבוה יותר להערכה עצמית נמוכה. דברו עם ילדכם על משקל, אוכל ופעילות בצורה ישירה שאינה פוגעת ואינה ביקורתית.
בנוסף מומלץ גם:
 לציין לשבח את כל מאמץ מצד הילד לשינוי בהרגלי התזונה והפעילות.
 לשוחח עם ילדכם על רגשותיהם. עזרו להם להתמודד עם רגשות שלא באמצעות האוכל.
 לעזור לילדכם להתמקד במטרות חיוביות, לדוגמה, הילד יכול כעת לרכב על אופניים משך 20 דקות רצופות מבלי להתעייף, או להקיף את המגרש בריצה בשיעור ההתעמלות.