ממתיקים

ממתיקים

[ad#ממתיקים]
ממתיקיםאססולפם K,  אספרטםדקסטרוזלקטוזסוכרים אלכוהוליים,
סוכרסכרין, סטיביהפרוקטוזסוכרלוזציקלמט

 

 

אססולפם  ACESULFAME-K) K)לא מומלץ לשימוש
ממתיק מלאכותי המצוי בדרך כלל ב: מאפים, מסטיקים, סוכריות ג'לי, מעדנים ומשקאות דיאט. הממתיק מיוצר ברחבי העולם. הוא מתוק פי 200 מסוכר. בדיקת בטיחות הצריכה של אססולפם K נערכה בשנת 1970 ותוצאותיהם לא היו מספקות מבחינה קלינית: שניים מהמחקרים שנעשו בעכברים הראו סיכון מוגבר למחלת הסרטן. בנוסף לכך לכמויות גדולות של אסטונסאטמיד (acetoacetamide – אחד מתוצרי הפירוק של אססולפם K) הייתה השפעה שלילית על בלוטת התריס בעכברים, חולדות וכלבים. כל שנשאר לקוות הוא שהתכולה הקטנה של אססולפם K במזונות ומשקאות איננה מזיקה.

אספרטם (ASPARTAME)לא מומלץ לשימוש
ממתיק מלאכותי המצוי בדרך כלל ב: מזונות דיאט, משקאות, קינוחים, מעדנים ומשקאות. אספרטם הוא תוצר הנובע משילוב שתי חומצות אמינו ומתנול. בתחילה סברו שהוא הממתיק האולטימטיבי אולם עם השנים הסתבר שהוא עלול לגרום למחלות סרטניות ולבעיות נוירולוגיות כמו סחרחורות והזיות. מחקר שנעשה בחולדות בשנת 1970 מצא כי אספרטם גרם לסרטן במוח. ניסיון לשלול את הסיכון להתפתחות מחלת הסרטן בצריכת אספרטם נעשה באיטליה בשנת 2005 . אספרטם שניתן לחולדות בשבוע השמיני ללידתן גרם להתפתחות סרטן בבלוטות הלימפה וסרטן הדם בחולדות נקבות. עם זאת הרשות האירופאית לבטיחות במזון סקרה את המחקר והגיעה למסקנה כי המחלות הסרטניות התפתחו במקרה ולא מצריכת אספרטם. בשנת 2007 פרסמו אותם חוקרים מאיטליה מחקר שבו חשפו את החולדות לצריכת אספרטם עוד ברחם. המחקר מצא כי צריכת האספרטם גרמה לסרטן בבלוטות הלימפה, סרטן הדם וסרטן השד. תוצאות המחקר הזה היו שנויות במחלוקת. האגודה האמריקאית למזון טענה שהחוקרים האיטלקיים לא סיפקו מידע אמין ומספק. בשנת 2006 חוקרים מהאגודה הלאומית לסרטן בארה"ב עקבו אחר מבוגרים בגילאים 50-69 במשך 5 שנים. החוקרים לא מצאו קשר בין צריכת אספרטם לבין התפתחות מחלות סרטניות. עם זאת יש לציין שהמחקר הוא מוגבל משלוש סיבות עיקריות: המעקב לא נעשה באנשים קשישים (במחקר החולדות המעקב נעשה עד למותן הטבעי), לא נעשה שום מעקב על צריכת האספרטם שלהם כילדים, למחקר לא הייתה קבוצת ביקורת כמתבקש במחקר קליני אמין. לסיכום, צריכה של אספרטם במשך שנים רבות עלולה להגביר את הסיכון למחלת הסרטן לאנשים, ובעיקר לילדים צעירים, מומלץ לא להשתמש במזונות ובמשקאות הממותקים באספרטם.

דקסטרוז (DEXTROSE)
מומלץ לקצץ בצריכה
סוכר ענבים ממתיק שמשתמשים בו ב: לחמים, קרמל, משקאות תוססים, עוגיות ומזונות רבים אחרים. דקסטרוז הוא כימיקל חשוב שנמצא בכל תא חי. משמש כמקור עיקרי לסוכר בפירות ודבש. כאשר מחממים דקסטרוז צבעו הופך לחום וכך הוא תורם צבע בלחמים ודברי מאפה.

לקטוז (LACTOSE) – אסור לצריכה לאנשים הרגישים ללקטוז
הלקטוז מכונה גם סוכר החלב. מצוי באופן טבעי בחלב ומשמש כממתיק גם בקצפות ובמספר דברי מאפה. לקטוז משמש מקורי עיקרי של סוכר מן הטבע ליונקים. החלב הופך לחמוץ כאשר חיידקים מפרקים את הלקטוז לחומצה לקטית. האוכלוסיות הרגישות ביותר ללקטוז הן ממוצא אסיאתי, אינדיאני, אפריקאי ויהודי-אשכנזי.

סוכרים אלכוהולים
מומלץ לקצץ בצריכה
סוכרים אלכוהוליים הן הצורות הכימיות האלכוהוליות של הסוכרים: הצורה האלכוהולית של הגלוקוז היא הסורביטול (SORBITOL), של הגלקטוז היא הגלקטיקול (GALACTICOL) של הלקטוז היא הלקטיקול (LACTICOL), וכן הלאה. מצויים ב: סוכריות, שוקולד, וופלים, עוגות ועוגיות מוכנות, ריבה ומזונות אחרים המוגדרים כמזונות "ללא סוכר". מבחינת המתיקות הם נבדלים זה מזה, בין מחצית המתיקות של הסוכר ועד למתיקות שווה לו. הפוליאולים נספגים לאט מהמעי אל הדם, ועוברים מטבוליזם בכבד. היות ואינם נספגים במלואם מהמעי, אכילתם בכמויות גדולות גורמת להצטברותם במעיים ולשלשולים. רוב הפוליאולים משמשים להמתקת ממתקים וסירופים "ללא סוכר" . הם גם אינם גורמים לעששת השיניים כמו הסוכר הרגיל.

סוכרסוכר (SUCROSE) –
מומלץ לקצץ בצריכה
הסוכר מצוי באופן טבעי בפירות, קנה סוכר וסלק סוכר. סוכר ומזונות המכילים סוכר הם טעימים לחיך ומספקים אנרגיה אולם מסתבר שאנשים אוכלים מהם יותר מידי. אכילה מוגזמת של מאכלים מסוכרים ודביקים גורמים לעששת השיניים ורקבונם. עייפות, נמנום ושנויים במצבי הרוח במשך היום עלולים לנבוע משתיה מוגזמת של משקאות קלים עתירי סוכר וזאת מלבד לתכולת הזרחן הגבוהה שהם מכילים, העלולות להאיץ את דלול העצמות. בנוסף עלולות כמויות גבוהות של סוכר לגרום לעלייה במשקל, רמות גבוהות של שומנים בדם ומחלות לב.

סכרין (SACCHARIN)
לא מומלץ לצריכה
ממתיק מלאכותי המצוי ב: מזונות ללא תוספת סוכר, משקאות קלים, טבליות. סכרין מתוך פי 350 מהסוכר אך משאיר אחריו טעם לוואי מתכתי מר, בעיקר בריכוזים גבוהים. סכרין מצוי במזונות דיאט וכתחליף לסוכר השולחני. מחקרים רבים שנעשו בבעלי חיים הראו כי סכרין עלול לגרום לסרטן בשלפוחית השתן. מחקרים אחרים הראו שסכרין גרם לסרטן הרחם, השחלות, העור ואברים נוספים. ב-1991, לאחר 14 שנה ובעקבות לחץ מסיבי של חברות המזון, הסיר ה-FDA את המלצתו מ-1977 לאסור את השימוש בסכרין. באיחוד האירופי הוחלט שבכמות מעל 5 מ"ג\ק"ג משקל גוף, עלול להיגרם נזק לבריאות. ואילו בישראל מותר שימוש של עד 80 מ"ג\ליטר משקה או 100 מ"ג\ק"ג בקינוחים או דגני בוקר.

סטיביה (STEVIA)
– בטוח לשימוש
סטיביה, או בשמו המלא סטיביה רבודיאנה ברטוני -"Stevia rebaudiana Bertoni" הוא שיח שמוצאו בפרגוואי, ברזיל ודרום מזרח אסיה. זהו צמח תבלין נטול קלוריות, אשר שימש את תושבי דרום אמריקה כממתיק טבעי במשך מאות שנים להמתקת מאטה (mate), משקה עשבים מר הנהוג באזור. שני יתרונותיו הבולטים של הצמח הם מתיקותו הגבוהה (פי 200 מסוכר רגיל) והיותו נטול קלוריות וסוכר, מה שמתיר את השימוש בו לחולי סוכרת, ושומרי דיאטות בהן יש להימנע מצריכת סוכר לסוגיו. מלבד זאת הוא מאזן את רמת הסוכר בדם, מסייע בתהליך ההרזיה, ומהווה חלופה לסוכר לכל המבקשים להקפיד על בריאותם. את הסטיביה ניתן לרכוש בצורתו הטבעית כעלים מיובשים, כאבקה או כנוזל מרוכז. ניתן להשיג בחנויות טבע, חנויות תבלינים והיום אף ברשתות המזון.

פרוקטוז (FRUCTOSE)
מומלץ להגביל את הצריכה
הפרוקטוז קרוי גם סוכר פירות, הוא סוכר פשוט.  סוגי המזון הבאים מכילים כמות ניכרת של פרוקטוז (בדרך כלל יחד עם גלוקוז וסוכרוז): פירות עץ, ענבים, מלון, ירקות שורש, בצלים. הסוכר השולחני שאנו אוכלים מתפרק לכמויות שוות של פרוקטוז וגלוקוז.ה שם הכימי הרשמי של התרכובת הוא Levulose. פרוקטוז מהווה אחד מסוכרי הדם החשובים, יחד עם גלוקוז וגלקטוז.  כמויות קטנות של פרוקטוז בטוחות לצריכה ואינן מעלות את רמות הגלוקוז בדם, מה שהופך את הפרוקטוז למאוד אטרקטיבי לחולי הסוכרת. עם זאת חשוב לציין שאמנם הפרוקטוז אינו מעלה את רמות הסוכר בדם, אבל הוא אינו מומלץ לחולי סוכרת שכן הוא מזיק למגוון תהליכים מטבוליים המחריפים את המצב הסוכרתי. למשל פרוקטוז משרה עמידות לאינסולין. צריכת כמויות גדולות של פרוקטוז עלולה לגרום לעלייה של רמות סוכר ושומנים בדם (בעיקר טריגליצרידים).

סוכרלוז (SUCRALOSE) – בטוח לשימוש
ממתיק מלאכותי מצוי במוצרי מאפה ללא סוכר, גלידות, משקאות קלים וממתיקים. הסוכרלוז ידוע בשמו המסחרי בתור "Splenda" בארצות הברית ו"סוכרה דיאט" ו"סוכרלייט" בישראל. באיחוד האירופי הוא מסומן בתור תוסף E955. הסוכרלוז מתוק פי 600-500 מסוכרוז. הסוכרלוז נשאר יציב בטמפרטורות גבוהות ולכן משמש בבישול ואפייה. מוצר זה מתאים לחולי סוכרת ומותר לשימוש. הסוכרלוז מופק משילוב של סוכרוז עם מולקולות של כלור.

ציקלמט (CYCLAMATE) –
לא מומלץ לצריכה
ממתיק מלאכותי מצוי במזונות דיאטתיים. ציקלמט הוא ממתיק מלאכותי שהיה נפוץ בארה"ב עד לשנת 1970 שבו מנהל התרופות והמזון האמריקאי אסר על השימוש בו. מחקרים שנעשו בבעלי חיים הראו שהוא עלול לגרום לסרטן בשלפוחית השתן. הוכחה נוספת לסיכון בציקלמט ספקו מחקרים שהראו שהציקלמט הופך בגוף לחומר הקרוי ציקלוהקסמין, גורם הידוע כמסרטן. בנוסף, במתן כמויות גדולות של ציקלמט הופיעו אצל מקצת מהמשתמשים גם שלשולים. בעקבות המחקרים על נזקים אפשריים, השימוש בציקלמט בארצות הברית מוגבל והוא אינו מומלץ לצריכה על ידי חולי סוכרת. ברוב ארצות אירופה, בקנדה וגם בישראל הוא אושר לשימוש בעקבות מחקרים שטענו כי בצריכה סבירה, אין בו נזק בריאותי. צריכה סבירה פירושה 11 מ"ג לכל ק"ג ממשקל הגוף.

 

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp