האם ילדי זקוק לתוספת ויטמינים?

האם ילדי זקוק לתוספת ויטמינים?

[ad#תוספי מזון לילדים]
האם ילדי זקוק לתוספת ויטמינים?תזונה לא נכונה והשלכותיה  חסר בויטמינים ומינרלים – באילו מצבים?  האם מתן תוסף מזון הוא הפיתרון?  מה חשוב לדעת לפני שנוטלים תוסף מזון?

 
תזונה לא נכונה והשלכותיה
תזונת הילדים במאה ה-21 מושתתת ברובה על מזון מהיר ומעובד, מרבית הילדים אינם אוכלים ארוחות מסודרות ומאוזנות. התוצאה היא שילדים כיום, יותר מאי פעם, סובלים מעודף משקל וממחלות שאפיינו מבוגרים בעבר כמו סוכרת, כבד שומני ורמות שומנים גבוהות בדם. כמו כן, תזונה לא מאוזנת עלולה לגרום לכך שלא יתקבלו מספיק ויטמינים ומינרלים דרך המזון. לתזונה לקויה השלכות בטווח הקצר ובטווח הארוך והיא עלולה להשפיע – לא רק על התפתחות גופנית – אלא גם על הבריאות הרגשית, ההתנהגותית והפסיכולוגית.

 

חסר בויטמינים ומינרלים – באילו מצבים?
– בדיאטה צמחונית או טבעונית עלול להיגרם חסר באבץ, ברזל, סידן וויטמין B12.
– מצבי אלרגיה למזון כמו צליאק, או אי סבילות ללקטוז.
– השמטה לאורך זמן של אחת מקבוצות המזון (מוצרי חלב, ירקות ופירות, דגנים ועוד).
– מחלות ותרופות שונות (בעיקר תרופות הנלקחות לאורך זמן)
– טיפולים חוזרים ונשנים בתרופות אנטיביוטיות.
באופן כללי חסרים בויטמינים ו/או מינרלים הם נדירים בחברה המערבית ויותר אופיינית לשכבות הסוציו-אקונומיות החלשות בחברה.

האם נטילת תוסף מזון היא הפתרון?
תוסף מזון הוא ויטמין, מינרל, חומצות אמינו או צמח מרפא הנמכר בכמוסה, בג'ל, בנוזל ובמזון. בארה"ב מעריכים כי כשליש מהילדים נוטלים תוספי מזון. אם ילדך אוכל תזונה מאוזנת הכוללת ירקות, פירות, דגנים מחיטה מלאה, מוצרי חלב, ביצים, עוף ובשר יש להניח שגופו מקבל את הויטמינים והמינרלים להם הוא זקוק. המגמה כיום בקרב מספר גדל והולך של הורים הוא לתת לילדים מולטי ויטמינים כדי להבטיח שהתזונה שלהם מלאה ומאוזנת. טעות היא לחשוב שאם הילד ניזון בעיקר על בסיס מזון מהיר ומשקאות תוססים – תוסף מזון ימלא את החסרים התזונתיים. תוספי מזון אינם באים במקום תזונה מאוזנת אלא כהשלמה לתפריט מגוון ומאוזן. ההנחה של ההורה שאם הוויטמין או המינרל תרם לבריאותם הוא יעשה כן גם לילדיהם – בטעות יסודה. חשוב להפנים כי חילוף החומרים והצרכים התזונתיים של ילדים בגילאים שונים בהשוואה לאלו של המבוגרים. בנוסף, הרכב ומינון הויטמינים והמינרלים שמקורם במזון שונים מאלו שבתוספים השונים או במזון המועשר: הרכיבים רבים מאוד ופעילותם הביולוגית של רבים מהם עדיין לא ברורה לגמרי. בנוסף, בין הרכיבים במזון מתקיימים יחסי גומלין המשפיעים על יעילותם. אין בסיס מדעי לתפיסה על פיה כל רכיב מזון חשוב הניתן בצורה מרוכזת, יהיה יעיל יותר. לעיתים הצורה הסינתטית של הוויטמין (בכמוסה) אינה זמינה מספיק לגוף, וייתכן גם מצב הפוך בו הצורה הסינתטית זמינה לגוף יותר מהמזון. במצבים כאלה קיימת סכנת רעילות כתוצאה מזמינות יתר.
מרבית הילדים הנוטלים תוספי מזון אינם זקוקים להם מחקר שהתפרסם לאחרונה (פברואר 2009) בעיתון המדעי הנודע JAMA בדק צריכת ויטמינים ומינרלים בקרב ילדים ומתבגרים בשנים 1999-2004. מסקנת החוקרים הייתה כי מרבית הילדים והמתבגרים הצורכים ויטמינים ומינרלים – אינם זקוקים להם. לילדים ולמתבגרים שנטלו ויטמינים ומינרלים הייתה מלכתחילה תזונה מאוזנת ומגוונת. הילדים היו בריאים יותר, פעילים יותר, לא סבלו מהשמנת יתר והשתייכו לשכבה סוציו-אקונומית גבוהה יותר. לעומת זאת, דווקא הילדים משכבות נמוכות יותר שאכן זקוקים לתוספי מזון – לא קיבלו אותן.

מה חשוב לדעת לפי שנוטלים תוסף מזון?
– אם קיים חשש שילדכם אינו מקבל את מנת הויטמינים ו/או המינרלים הנחוצים לגדילתו והתפתחותו או במידה שקיימות תופעות לוואי עם נטילת התוסף, יש להיוועץ ברופא המשפחה או בדיאטנית.
– לוודא שתוסף המזון אינו מכיל תוספת סוכר, ממתיקים מלאכותיים, צבעי מאכל מלאכותיים וחומרים משמרים.
– שיווק תוספי ויטמינים לילדים בטעמי פירות, כסוכריות גומי או כממתק אחר, עלול לפתות ילדים לראות בוויטמינים סוג של ממתקים ולצרוך אותם בכמויות גדולות, שעלולות לגרום להרעלה.
– מומלץ שעל התווית יהיה רשום לאילו גילאים התוסף מתאים לשימוש.
– מתן תוסף מזון בתוך ממתק עלולה ליצור בילד קישור בין מזון בריאותי ודברי מתיקה דבר שעלול בסופו של דבר לגרום להשמנת יתר ולבעיות בריאותיות הנובעות ממנה.
-יש לחשוש מעודף ויטמינים מקבוצות A , D , E ו- K (ויטמינים המסיסים בשומן), שעלולים להצטבר בכבד ולגרום לנזקים.

בסיכום, הדרך הטובה ביותר לוודא שילדך מקבל את מלוא הויטמינים והמינרלים הוא על ידי הדגשת חשיבות התזונה המאוזנת והמגוונת למשפחה כולה. בהכנת המזון השתמשו בחומרים טבעיים והציעו לילדים ממגוון קבוצות המזון – בדרך זו מובטח לכם שהילד מקבל את רכיבי המזון בצורתם הטבעית והנכונה.

 

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp