תוויות מזון

תוויות מזון

[ad#תוויות מזון]

כיצד לקרוא תוויות מזון?
מבחר המזונות שיש לנו הוא רחב ביותר ועם כל הפרסומות הנלוות אליהם – קשה לנו לעיתים להחליט איזה מזון בריא יותר, איזה פחות בריא ואילו מאכלים – לא מומלץ לאכול כלל!
חוק משרד הבריאות בארץ מחייב כל חברת מזון לפרט באופן ברור את תכולת רכיבי המזון החשובים על גבי אריזת המזון – זוהי למעשה תווית הסימון התזונתי.  למרות שבמבט ראשון הסימון התזונתי עלול לבלבל ולא להיות לגמרי מובן – אחרי שתלמד להבין אותו תוכל לבחור לך (או לייעץ להורים כיצד לבחור) את המאכל הבריא – וכמובן גם הטעים!

גופך זקוק לשילוב נכון בין רכיבי המזון החיוניים כדי לגדול ולתפקד כהלכה. תוויות המזון מודבקות על העטיפה החיצונית של המזון ובדרך כלל, קל להבחין בהם. מרבית רכיבי המזון מצוינים בגרמים, כמה מהם במיליגרמים. בגרם אחד יש אלף מילגרמים.
כמה ממרכיבי המזון מופיעים באחוזים.  האחוזים מחושבים בהתאם לאכילה של 2000 קלוריות ליום – מנת הקלוריות סבירה לילדים בגילאי בית הספר.
קלוריה היא יחידת אנרגיה שלפיה מחשבים כמה אנרגיה (קלוריות) אתה מקבל ממזון מסוים.

מנת הגשה
תוויות המזון מתייחסות כמעט תמיד ל-100 גרם מזון. לעיתים מתייחסות התוויות למנת הגשה, שהיא כמות המזון הנאכלת הנחשבת למנה אחת לדוגמא: 2 עוגיות, 1 כוס קורנפלקס, 5 בייגלך ועוד.  תווית המזון מפרטת את רכיבי המזון במנת הגשה מסוימת. מנת הגשה גם עוזרת להעריך את הכמות אותה אנו אוכלים, לדוגמא, אם אכלנו 4 עוגיות – אכלנו שתי מנות.
בדרך כלל המזון ארוז כך שהוא כולל מספר מנות הגשה. אם חבילת עוגיות כוללת 15 מנות הגשה וכל מנת הגשה כוללת 2 עוגיות – יש לך 30 עוגיות לחלק לכל ילדי הכיתה!
כפי שכבר צוין, רוב הסימונים התזונתיים מתייחסים למנה של 100 גרם (יוגורטים, גבינות ועוד). אם מנת הקלוריות במעדן הוא 120 קלוריות ל-100 גרם מעדן, ואכלנו מעדן שלם שמכיל 250 גרם, הרי שכמות הקלוריות שצרכנו היא…290 קלוריות.

קלוריות רגילות וקלוריות שמקורן בשומן
מספר הקלוריות במנת הגשה אחת של המזון מופיע בדרך כלל בחלק העליון של התווית.  אם אתה אוכל יותר קלוריות ממה שהגוף שלך מנצל – אתה עלול לעלות במשקל.
בכמה תוויות מזון מופיע גם מספר הקלוריות שמקורן בשומן.  מקורן של הקלוריות במזון הוא בחלבונים, פחמימות או שומנים. היום ההמלצה היא להפחית את כמות השומן במזון ולכן רבים שמים לב לכמות הקלוריות שמקורן בשומן.

אחוז מהצריכה היומית המומלצת
האחוזים המצוינים בתוויות המזון מבוססים על הכמות היומית המומלצת לאדם. לדוגמא: קיימת כמות יומית מומלצת לצריכה של שומנים ועל תווית המזון מצוין שכמות השומן במנת הגשה אחת היא 10% מהכמות היומית המומלצת.  חשוב להדגיש שהכמות היומית הממוצעת מתייחסת לאדם בוגר ולא לילדים. ילדים עשויים להזדקק לכמויות שונות מרכיבי מזון שונים בהתאם לגילם ולגובהם.
כמה מן האחוזים המצוינים על תווית המזון מתייחסים לאחוז מתוך סך הקלוריות שאדם צורך ליום לדוגמא במקרה של פחמימות, חלבונים ושומנים.  אולם קיימים רכיבים שהערך שלהם נשאר קבוע בלי כל קשר לכמה קלוריות האדם צרך ביום, לדוגמא במקרה של נתרן, אשלגן, ויטמינים ומינרלים.

סוכר
"סוכרים פשוטים" הם סוכרים הנמצאים בממתקים, שוקולד, גלידות ועוד. אלו סוכרים שאינם מספקים לגוף שום ערך תזונתי מלבד – קלוריות. לכן, מומלץ להגביל אותם כמה שניתן…
קיימים בשוק מוצרים שעליהם מוטבעת החותמת "ללא סוכר", לדוגמא שוקולד ללא סוכר.  חלק גדול מהשוקולדים ללא סוכר משמינים לא פחות מהשוקולדים הרגילים. כאשר מפחיתים את הסוכר בשוקולד, נפחו קטן וכדי להחזיר לו נפח מוסיפים לו היצרנים יותר שומן מאשר לשוקולד הרגיל. לפעמים השוקולד הדיאטטי משמין יותר מהשוקולד הרגיל!

שומן
סך השומן מפרט את כמות השומן הנמצאת במנת הגשה או ב-100 גרם של המזון.  שומן הוא רכיב חשוב שהגוף זקוק לו לגדילה והתפתחות – ויחד עם זאת אין להפריז באכילתו.  בשומן יש כמעט פי שניים יותר קלוריות בהשוואה לפחמימות וחלבון. אכילה מופרזת של שומן גורמת להשמנה ומגבירה את הסיכון למחלות הקשורות בהשמנת יתר.
קיימים סוגים שונים של שומנים כמו שומנים רוויים, כולסטרול ושומני טרנס – כל השומנים הללו כשהם נאכלים בצורה מוגזמת, עלולים לגרום לסתימות בכלי הדם ולמחלות לב בעתיד.  מסיבה זו יש לצמצם ככל האפשר שומנים רווים ולהימנע כליל מלאכול שומני טרנס (שהמזיקים שבהם נמצאים בכל מיני מזונות מוכנים ומעובדים).
השומנים הבלתי רווים הם השומנים המועדפים ונמצאים בשמן זית, אבוקדו, שמן קנולה, פיצוחים ועוד.

כולסטרול ונתרן
בתווית המזון מצוין כמה כולסטרול ונתרן (המרכיב העיקרי של מלח) יש במנת הגשה או ב-100 גרם של המזון. רבים מהאנשים נדרשים לקצץ בכמות הכולסטרול ו/או המלח בתפריטם ולכן חשוב להם לקבל מידע על הכמות הנמצאת במזון. כולסטרול ונתרן מצוינים במיליגרמים.

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp