פחמימות

פחמימות

[ad#פחמימות]

פחמימות פשוטות    פחמימות מורכבות    כיצד מנצל הגוף את הפחמימות?

רוב המזונות מכילים פחמימות. הפחמימות מתפרקות בגוף לסוכרים פשוטים שהם המקור העיקרי לאנרגיה בגוף.

האם כל הפחמימות שוות בערכן התזונתי?
קיימים שני סוגים עיקריים של פחמימות: פחמימות פשוטות ופחמימות מורכבות.
פחמימות פשוטות או כפי שהם קרויים בשמם הנוסף סוכרים. מזונות רבים כוללים סוכרים פשוטים: ממתקים, משקאות ואפילו במאכלים מזינים יותר כמו חלב ופירות. עדיף לשתות חלב ולאכול פירות כי ע"י כך אנו "מרוויחים" את הסיבים התזונתיים, הויטמינים והמינרלים החשובים (כמו סידן למשל) שלא נמצאים בדרך כלל בדברי מתיקה ומשקאות ממותקים.
פחמימות מורכבות קרויות גם עמילנים.  עמילנים כוללים מוצרים כמו לחם, פסטה, אורז וגם תפוחי אדמה. כמו במקרה של סוכרים גם בפחמימות המורכבות יש פחמימות טובות יותר וטובות פחות. דגנים שעברו תהליך בו הסירו את הקליפה החיצונית של הדגן הם בעלי ערך תזונתי יותר קטן לעומת הדגנים המלאים (עם הקליפה), יש בהם פחות ויטמינים, מינרלים וסיבים תזוניים לעומת הדגנים המלאים שעשירים בויטמינים וסיבים תזונתיים.
דוגמאות לדגנים שעברו עיבוד תעשייתי: קמח לבן, לחם לבן ואורז לבן.  דוגמאות לדגנים מלאים: קמח מלא, אורז מלא, לחם מחיטה מלאה ועוד.
סיבים תזונתיים עוזרים לעיכול טוב יותר של המזון וגם גורמים להרגשת שובע. כך למשל נרגיש שבעים יותר אם נאכל קערית קורנפלקס מחיטה מלאה לעומת חטיף כלשהו – למרות שלשניהם אותו מספר של קלוריות.

כיצד מנצל הגוף את הפחמימות?
כאשר אתה אוכל פחמימות הגוף מפרק אותן לסוכרים פשוטים. סוכרים אלו נספגים דרך המעיים למחזור הדם שלך.  כאשר רמת הסוכר בדם עולה, הלבלב מפריש הורמון שנקרא אינסולין. תפקידו של האינסולין הוא להעביר את הסוכר מן הדם לתוך התאים שם הוא ינוצל כמקור של אנרגיה.
אם אתה אוכל סוכרים פשוטים התהליך של שחרור האינסולין והכנסת הסוכר לתאים הוא מהיר. כתוצאה מכך אתה מרגיש רעב זמן קצר לאחר האכילה.  אם אתה אוכל פחמימות מורכבות, התהליך הוא איטי יותר ותהיה לך תחושה של שובע לזמן ארוך יותר.  הפחמימות המורכבות מספקות לגוף אנרגיה למשך זמן ארוך יותר בהשוואה לפחמימות הפשוטות.
הפחמימות הפשוטות גורמות לעלייה מהירה ברמת הסוכר בדם. מדענים רבים סוברים כי ה"קפיצות" ברמות הסוכר בדם הם אחד הגורמים לסוכרת ולמחלות לב.

אם בחרת להעדיף את הפחמימות המורכבות (ירקות, חיטה מלאה, לחם מלא וכו') על הפחמימות הפשוטות (ממתקים למשל) – אתה כבר בדרך הנכונה!

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp