השמנת ילדים – תפיסות מוטעות של הורים

השמנת ילדים – תפיסות מוטעות של הורים

על מנת לעזור לכם ולילדכם להגיע למשקל נורמלי חשוב להבדיל בין בדיות לעובדות. עברו על התפיסות המוטעות המיוחסות להשמנת ילדים, בחנו האם אתם אוחזים בהם וקראו על האמת העומדת מאחוריהן:

 "הילד ואני אשמים באותה מידה במשקל העודף שלו". לא נכון. התקשורת והגורואים השונים לדיאטה גורמים לילדים ולמבוגרים להאמין שההשמנה קשורה לעצלות או לאופי חלש. עם גישה כזאת, לא מפתיע שהאמפטיה והתמיכה להם זוכים הסובלים מעודף משקל היא כה מועטה. האמת היא שאף אחד לא אשם בהשמנה של ילדך. ילדים עולים במשקל מסיבות שונות. לחלקם יש נטייה טבעית להשמנה, אחרים לא עושים בחירות נכונות של מזון או של גודל המנות. כאשר תהיה לך הבנה גדולה יותר על הסיבות להשמנה, תהיה מסוגל, בשיתוף פעולה עם ילדך, לשלוט על המשקל בדררכים יעילות וריאליות יותר.

 "אני צריך לתת מענה מיידי לבעיית המשקל של ילדי". אמנם אתה וילדך מייחלים לפתרון אינסטנט להורדה של הקילוגרמים המיותרים, ומדפי הספרים בחנויות מלאים בספרים שידריכו אתכם כיצד לעשות זאת. אולם אסור לטעות – הדרך לירידה במשקל אינה קלה. בעיות המשקל לא תיפתרנה בן לילה ואפילו לא בתוך מספר שבועות (אם התנסית אי פעם בדיאטה וניסית לשמור על התוצאות לאורך זמן, אתה ודאי מודע לעובדה זו). למעשה כמה מ"דיאטות הבזק" הללו, הכוללות תרופות ומשקאות להרזיה, עלולים לפגוע בבריאות ילדך. רבים מתוספי המזון ה"טבעיים" שמושכים בעיקר צעירים ומתבגרים, או דיאטות ההרעבה של סלבריטאים המפורסמות באמצעי התקשורת, הן מסוכנות ועלולות לעיתים אף להסתיים במוות. מה לעשות במקום? על מנת להבטיח ירידה בריאה לאורך זמן במשקל, יש להתייעץ עם רופא המשפחה והדיאטנית להכנת תוכנית אכילה ופעילות גופנית המבוססת על הוכחות מדעיות ואמינות.

 "הילד שלי ירד במשקל כאשר יתבגר קצת". בתקופת הילדות בדרך כלל קיימת עליה במשקל, זהו חלק חיוני בתהליך הצמחיה. יחד עם זאת, לא ניתן לומר בביטחון שהילד יוריד במשקלו בתקופה מאוחרת יותר בחייו. הרגלי האכילה והפעילות הגופנית שלו במהלך השנים היא זו שתקבע האם יעלה או יוריד במשקל בעתיד.

 

"על פי עקומות הגדילה הילד שלי נראה שמן, אבל לכל אחד מבני המשפחה יש 'מבנה עצמות רחב', כך שאני לא חושב שהוא סובל מעודף משקל". האמת היא שיש להסתמך על טבלאות הגדילה והמשקל. אם הילד נמצא במשקל גדול מהטווח הנורמלי לגילו ולגובהו, הוא עונה להגדרה של השמנה או השמנת-יתר. אמנם יש מקרים בהם הפרעות מטבוליות או הורמונליות עלולות לגרום לעודף משקל, אולם הפרעות אלו מופיעות רק ב-1% מהילדים השמנים. תת-פעילות של בלוטת התריס ובעיות גנטיות ומטבוליות אחרות עלולות לגרום לעלייה במשקל. מומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה ולערוך בדיקה רפואית מקיפה. שוב כאו המקום להדגיש כי מקרים אלו הם נדירים, וסביר יותר להניח שעודף המשקל נובע מהרגלי תזונה לא בריאים וחוסר פעילות גופנית.

 

"כיוון שילדי שוקל יותר, עליו לאכול יותר מזון כדי להישאר בריא". אמונה זו גורמת להורים רבים להגיש מנות גדולות יותר לילדים הסובלים מעודף משקל. זוהי אמונה מוטעית וחסרת כל בסיס. עליך להסתמך על עקומות הגדילה ועל האבחנה של רופא הילדים כך שתוכל להגיש לו מנות שיאפשרו לו לשמור על משקל תקין.

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp