באיזה שמן זית לבחור?

באיזה שמן זית לבחור?

 

 

 

סוג הכבישה
כבישה קרה היא לחיצה מכנית על הפרי או על הגרעין על מנת להוציא ממנו את השמן. זוהי השיטה הטבעית והמומלצת ביותר למיצוי השמן. בתהליך הכבישה הקרה מקבלת כמות קטנה של שמן וזאת הסיבה למחירו הגבוה. שמן זית באיכות הטובה ביותר הוא זה שיוצר בכבישה קרה ראשונה (First Cold Pressed)  – השמן הופק מן הזיתים בפעם הראשונה. בכבישה קרה ממצים את השמן בטמפרטורה שאינה עולה על 30 מעלות צלסיוס ולא מוסיפים חומרים משמרים. במקרה שלא מופיע "בכבישה קרה" על התווית יש להניח שהשמן יוצר בכבישה חמה, כלומר בטמפרטורה גבוהה הפוגעת בטעם ובאיכות השמן.

 

שמן זית טהור
שמן זית טהור מופק מזיתים בלבד. שמן זית שאינו טהור מופק אמנם מזיתים, אך מוסיפים לו שמנים אחרים כדי להוזיל את מחירו.

 

אחוז החמיצות
אחוז החמיצות בשמן הזית מבטא את אחוז החומצות החופשיות ל-100 מ"ל. ככל שאחוז החומציות נמוך יותר כך השמן איכותי יותר. השמן האיכותי ביותר הוא כתית מעולה (Extra Virgin)  ורמת החומציות בו אינה עולה על 0.8%.

  • שמן זית רגיל מעל 3.3% חומציות – אינו ראוי למאכל אדם!
  • שמן זית כתית עד 1.5%.
  • שמן זית כתית מעולה עד 0.8% – השמן הטוב ביותר למאכל!

 

לא לקנות "שמן זית מזוכך"
זהו שמן שהתגברו על החמיצות שלו בתהליך כימי תוך שימוש בפחם פעיל. אינו ראוי למאכל.

לא לקנות "שמן זית זך"
שמן זית זך הוא שמן לא טבעי שמופק בתהליך כימי – שילוב של שמן זית מזוכך (שמן מקולקל) עם שמן כתית (10-30%) להוספת טעם וריח. גם שמן זה אינו ראוי למאכל.

 

כיצד לזהות שמן זית מזויף?

  • שמן זית אמתי מגיע בדרך כלל בבקבוק ירוק או בפח אטום. שמן זית שחשוף לאור הוא בעל טעם וריח לא נעימים ונוטה להתקלקל במהירות.
  • מחיר – מחירו של שמן זית אמתי גבוה משמעותית משמן מזויף.
  • אם כבר רכשתם שמן זית שפכו מעט שמן לכוס והניחו במקרר למספר שעות. אם השמן הופך לצמיגי הוא שמן זית אמתי. במידה שלא – קיימת סבירות גבוהה שהשמן מזויף.

 

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp