מהו שומן טרנס?

מהו שומן טרנס?

 

שומן טרנס נחשב על ידי אחדים מהרופאים לשומן הגרוע ביותר. בניגוד לחומצות שומן אחרות שומן טרנס, או בשמו הנוסף חומצות שומן טרנס, מעלה את רמות הכולסטרול "הרע"  (LDL) ומוריד את רמות הכולסטרול "הטוב" (HDL).

השילוב של רמות גבוהות של כולסטרול "רע" ורמות נמוכות של כולסטרול "טוב" מגביר את הסיכון למחלות לב.

מהו שומן טרנס?
שומן טרנס נוצר כאשר מוסיפים יוני מימן לשומן צמחי, תהליך המכונה הידרוגנציה. שומן טרנס הופך את השומן הצמחי מנוזל לשומן מוקשה ומאפשר לו חיי מדף ארוכים יותר. מסיבה שעדיין לא מובנת למדע, הוספת יוני מימן לשמן גורמת לעלייה גדולה יותר ברמות הכולסטרול בהשוואה לשמנים אחרים.

שומן טרנס במזון
מאפים תעשייתיים – כמו קרקרים, עוגות, עוגיות, בורקס, מלוואח, ג'חנון, קרואסון, וופלים ועוד –  ומאכלים מטוגנים רבים – כמו צ'יפס – עלולים להכיל שומן טרנס. במרגרינה קשה מכילה כמות גדולה של שומני טרנס.

השימוש בשומני טרנס בתעשיית המזון היה נפוץ יותר בעבר. כיום, כשהמודעות לנזק הבריאותי גדלה, ממעיטים להשתמש בהם. על פי הנחיות משרד הבריאות בארץ , שתוקפם יחול ביום ה-31.1.2013, אם תכולת שומן טרנס במזון אינה עולה על 0.5 גרם ל-100 גרם,  יסומנו לצד רכיב זה המילים פחות מ-0.5 גרם או 0.5 גרם לפי העניין.  למרות שזו כמות קטנה של שומן טרנס, עדיין אם נאכל את המזון המסוים בתדירות גבוהה אנו עלולים לסכן את בריאותנו.

איך לדעת אם המזון מכיל חומצות שומן טרנס?
אם בתווית המזון מופיעות המילים  "שמן מוקשה חלקית" – המוצר מכיל שומן טרנס.
עד כמה שזה נשמע מפתיע, צמד המילים "שומן מוקשה" בלבד מורה שהמוצר אינו מכיל כלל שומן טרנס… הסיבה היא שבניגוד ל"שומן מוקשה חלקית"  בתהליך הנדרש לייצור שומן מוקשה "מלא" לא נוצרים שומני טרנס. במידה שכתוב על גבי התווית "שומן צמחי מוקשה", הוא עלול להכיל כמות מסוימת של שומן טרנס.

שומן טרנס נמצא באופן טבעי בסוגים מסוימים של בשרים ומוצרי חלב – אולם שומן זה אינו גורם נזק המשתווה לזה הנגרם משומני הטרנס שבמזונות המעובדים.

שומן טרנס וכולסטרול
כפי שנאמר בתחילה, שומני הטרנס מעלים את רמות הכולסטרול "הרע" בדם ומורידים את רמות הכולסטרול "הטוב". רמות גבוהות של כולסטרול מסוג LDL מהוות סיכון מוגבר למחלות לב. רמות גבוהות לאורך זמן עלולות לגרום להצטברות של מצבורי שומן בדפנות כלי הדם. מצבורי שומן המצטברים בדפנות העורקים המובילים ללב עלולים להוביל למחלות לב.
מצבורי שומן שמתנתקים מדופן כלי הדם עלולים ליצור קרישי דם. במקרים אלו עלולה להיווצר חסימה של זרימת דם לאזור הלב או המוח, והסיכון להתקף לב או שבץ מוחי גדל.

השפעות נוספות של שומן טרנס
מעלה את רמות הטריגליצרידים. רמות גבוהות של טריגליצרידים עלולות גם הם לגרום להתקשות או התעברות של דפנות כלי הדם ובכך להגביר את הסיכון לשבץ מוחי, סוכרת, ומחלות לב.

– מעלות את רמות ה-(LP(a. ליפופרוטאין a הוא סוג מסוים של כולסטרול  LDL שנמצא בדם. שומני הטרנס הופכות את השומן לחלקיק קטן ודחוס יותר המעודד יצירת מצבורי שומן בדפנות כלי הדם.

איך להימנע מאכילת מזונות המכילים שומני טרנס?
אל תטעו לחשוב שמזון שאינו מכיל שומני טרנס הוא מזון בריא. יצרני המזון החליפו את שומני הטרנס בשמנים אחרים. כמה מהשמנים הללו הם שמנים טרופיים (שמן קוקוס, שמן דקלים או שמן גרעיני הדקל) המכילים כמויות גדולות של שומן רווי.  שומן רווי מעלה את רמות הכולסטרול "הרע".

הבחירה הטובה ביותר היא בשמנים חד-בלתי-רוויים אותם אפשרו למצוא בזיתים, בוטנים, שמן קנולה, בוטנים, שמן זית, אגוזים, שקדים, אבוקדו ושומשום.

 

 

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp