צמחים להגנה מפני סוגים ספציפיים של מחלות סרטניות

צמחים להגנה מפני סוגים ספציפיים של מחלות סרטניות

 

 

 

מחקר שהוצג בקונגרס העולמי לסרטן (28 לאוגוסט, 2012) מצא כי לא כל הפירות והירקות מגנים מפני כל סוגי הסרטנים, אלא צמחים ספציפיים – בעיקר ירקות –  מגנים מפני מחלות סרטן מסוימות.
צמחים אינם מייצרים כימיקלים במטרה לסייע לנו להילחם בסרטן; צמחים מייצרים מגוון של כימיקלים (המכונים פיוכימיקלים) רעילים במטרה להשמיד שמרים, חיידקים וחרקים. מחקרים מצאו שלכמה כימיקלים יש פוטנציאל אנטי-סרטני.

הדוגמה המוצלחת ביותר לפיטכימיקל כזה הוא כורכומין (החומר הפעיל בכורכום), שהוא חומר נוגד דלקת. ד"ר בליבו שעמד בראש המחקר טוען כי כורכומין הוא הכימיקל נוגד דלקת החזק והמוכח ביותר.
כיום ידוע שתהליכים דלקתיים שנגרמים על ידי מחלות, כמו מחלת מעי דלקתית, הם גורם סיכון מרכזי לסרטן המעי הגס. באופן דומה, דלקת הנגרמת ע"י חיידק ההליקובטר פילורי (חיידק בקיבה שאחד מהנזקים שהוא גורם הוא כיב קיבה) עלול לגרום לדלק כרונית ואף לסרטן בקיבה.
פיטוכימיקל שנמצא בתה ירוק מעכב התפתחות והתפשטות של תאים הסרטניים.
רסרבטול, פיטוכימיקל שנמצא בענבים נמצא גם הוא מעכב התפתחות של תאים סרטניים
ברוקולי מכיל פיטוכימיקל שמשמיד באופן ישיר תאים סרטניים.

מחקר שכלל אלפי משתתפים מצא כי אכילת ירקות ממשפחת המצליבים (כרובית, ברוקולי, כרוב) הפחיתה ב-50%  את הסיכון לסרטן הערמונית וסרטן שלפוחית השתן, וב-30% את סרטן הריאות.
צריכת עגבניות גרמה להפחתה של 25% בסרטן הערמונית וצריכה של ירקות עליים (תרד, מנגולד, חסה) גרמה להפחתה של כ-75% בסרטן הריאות.  ד"ר בליבו טוען כי בנושא מניעת סרטן יש להתייחס לסוג הירקות שאנו צורכים ולא לכמות. צריכה מגוונת של מזונות ספציפיים מחזקת משמעותית את ההגנה מפני סרטן.

השמנת יתר  כגורם סיכון
כל ק"ג שומן זקוק לכ-800 קילומטר של כלי דם ש"יאכילו" אותו. הגוף מגיב לכך על ידי ייצור  גורמי גדילה שמעודדים מצידם יצירה של כלי דם – בדרך זו נוצרת סביבה אידיאלית להתפתחות תאים סרטניים. לדוגמה, הסיכון של נשים הסובלות מהשמנת יתר לחלות בסרטן הרחם גדול פי 4 בהשוואה לזה של נשים בעלות משקל נורמלי.
המשקל משפיע גם על סיכויי ההחלמה; לדוגמה הסיכון של גברים בעלי עודף משקל החולים בסרטן הערמונית למות מהמחלה הוא 50%, הסיכון של גברים הסובלים מהשמנת יתר למות מהמחלה הוא 150%(!).
ד"ר בליבו טוען כי הגידול הסרטני מתחיל למעשה בגיל ההתבגרות ואורח החיים שלנו הוא זה שקובע אם התאים יתפתחו לכדי תאים סרטניים.

ד"ר בליבו מסכם כי 5 "כללי הזהב" הנכונים למניעת מחלות כרוניות, תקפים גם לגבי מניעת מחלות סרטניות:
• שמור על אינדקס מסת גוף תקין (במבוגרים למניעת סרטן 23-21  ק"ג/מטר).
• אכול הרבה ירקות, פירות וחיטה מלאה.
• עסוק בפעילות גופנית לפחות 30 דקות ביום.
• הימנע מאכילת מזון תעשייתי.
• אל תעשן.

 

 

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp