דילמת החלב של הרגישים ללקטוז

דילמת החלב של הרגישים ללקטוז

 

 

 

אם הובחנתם ברגישות ללקטוז סביר להניח שאתם נמנעים לחלוטין מצריכת חלב ומוצריו. אולם חשוב לזכור שחלב ומוצריו הם המקורות העיקריים לצריכת סידן, ויטמין D ורכיבי תזונה נוספים החשובים לבריאות. אם אתם נמנעים לחלוטין מצריכת חלב ומוצריו חשוב לוודא שאכן הגוף מקבל כמות מספקת מרכיבי תזונה אלו.

הסידן חיוני לתפקודם התקין של הלב, השרירים ומערכת העצבים. ספיגת הסידן במעיים תלויה בנוכחות של ויטמין D. אחת הסיבות העיקריות להימנעות מצריכת חלב ומוצריו היא אי-סבילות ללקטוז. לקטוז הוא סוכר טבעי המצוי בחלב ומוצרי חלב. אי-סבילות ללקטוז נגרמת כתוצאה ממחסור באנזים לקטאז – אנזים המיוצר במעיים וחיוני לעיכול תקין של לקטוז. לקטוז שלא מתעכל כראוי עלול לגרום לעוויתות במעיים, גזים ושלשולים בתוך חצי שעה עד שעתיים מזמן אכילת לקטוז.

אי-סבילות ללקטוז אינה תופעה שכיחה בקרב ילדים קטנים, אולם רבים מפתחים את התסמונת בהדרגה בבגרותם. מרבית האנשים הרגישים ללקטוז הם בריאים לחלוטין ואינם סובלים מתסמינים כלשהם, אולם חלק מהם עלולים לסבול מתסמינים לא נעימים.

בסקירה של מחקרים מדעיים שערך לאחרונה משרד הבריאות האמריקאי נמצא כי עדיין אין מספיק עדות מדעית שיכולה להוות מענה לשאלות רבות הנוגעות לאי-סבילות ללקטוז; כמה אנשים אכן סובלים מהתסמונת? האם היא עלולה לגרום לבעיות בריאותיות חמורות? אם כן, כיצד ניתן לטפל בהן. המסקנה הייתה שנדרשים מחקרים רבים יותר בנושא.

עוד עולה מן המחקרים עולה כי במידה שקיים חשש שאתם, או ילדכם, סובלים מרגישות ללקטוז, אין הכרח להימנע לחלוטין מצריכת חלב ומוצרי חלב בדיאטה.
את רכיבי המזון החיוניים שבחלב ניתן גם לקבל בדרכים הבאות:

– לא לצרוך חלב בכמות גדולה בפעם אחת, אלא לפזר את צריכת החלב על פני היום במנות קטנות.

– לשלב את צריכת החלב עם מזונות אחרים, לקחת תוספי מזון של סידן וויטמין D. ויטמין D נוצר גם כתוצאה מחשיפה לשמש, כך שאם אתם נחשפים לה מספיק במשך היום אין צורך בנטילת התוסף.

– בחירה במוצרי חלב דלים בלקטוז.

– בחירה במוצרי חלב מועשרים בסידן ובוויטמין D.

– צריכה של מזונות עשירים ברכיבי תזונה חיוניים כמו אלו המצויים בחלב ומוצריו.


כמות הסידן המומלצת לפי גילאים

גילאים סידן (מ"ג ליום)
3-1 700
8-4 1,000
18-9 1,300
50-19 1,000
+51 1,200

הכמות המומלצת של ויטמין D  היא  15 מק"ג ליום לכל הגילאים.

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp