בדיקת העמסת סוכר

בדיקת העמסת סוכר

 

 

 

בדיקת העמסת סוכר, הידועה גם בשם בדיקה פומית של העמסת סוכר, מודדת את תגובת הגוף לסוכר (גלוקוז). הבדיקה משמשת גם לאבחון סוכרת מסוג 2 אולם היא מתבצעת בשכיחות גבוהה יותר לאבחון סוכרת הריונית – סוכרת המפתחת רק במהלך ההיריון.

מדוע מבצעים את הבדיקה?
בדיקת העמסת סוכר נעשית על מנת לבדוק כיצד הגוף מגיב לסוכר אחרי ארוחה. לעיתים קרובות מתגלה תגובה לא רצויה עוד לפני שנמצאו רמות גבוהות של סוכר בדם בבדיקה שבוצעה בצום.

כיצד מתכוננים לבדיקה?
בימים שלפני ביצוע הבדיקה חשוב לאכול ולשתות באופן רגיל. אם אתם חולים או נוטלים תרופות או תוספים – יש לידע את הרופא המטפל – גורמים אלו עלולים להשפיע על תוצאות הבדיקה. יש להיות בצום מוחלט 8 שעות לפני ביצוע הבדיקה. מומלץ לצום במהלך הלילה ולבצע את הבדיקה מוקדם בבוקר.

למה לצפות?
בדיקת העמסת סוכר מתבצעת בכמה שלבים. בשלב ראשון נערכת בדיקת דם רגילה בה נבדקת רמת הסוכר בצום.
העמסת סוכר לאבחון סוכרת מסוג 2
• שתייה של תמיסה מאוד מתוקה המכילה 100 גרם סוכר. את התמיסה יש לשתות בתוך 15-10 דקות מהרגע שבו הסתיימה בדיקת הדם בצום. מרגע זה ועד סיום הבדיקה אין לאכול ו/או לשתות דבר.
• לאחר שעתיים תילקח בדיקת דם נוספת. עם סיום הבדיקה  אפשר לחזור מיד לפעילות שגרתית.

 העמסת סוכר לאבחון סוכרת הריונית
את הבדיקה לאבחון סוכרת ההריונית נהוג ברוב המקרים לבצע בשני שלבים:
• שלב ראשון – שתיית מים בתוספת 50 גרם סוכר. אין צורך לבצע את הבדיקה בצום. רמות הסוכר נבדקות לאחר שעה. בדיקה זו אינה מצביעה על סוכרת הריונית אלא על נשים הנמצאות בסיכון גבוה.
• שלב שני – העמסת סוכר. בדיקת זו מתבצעת במידה שהתקבלו תוצאות חיוביות בבדיקה של השלב הראשון. שתייה של תמיסה מאוד מתוקה המכילה 100 גרם סוכר. את התמיסה יש לשתות בתוך 15-10 דקות מהרגע שבו הסתיימה בדיקת הדם בצום. מרגע זה ועד סיום הבדיקה אין לאכול ו/או לשתות דבר. בדיקות דם נוספות תילקחנה שעה, שעתיים ושלוש שעות לאחר שתיית התמיסה. עם סיום הבדיקה  אפשר לחזור מיד לפעילות שגרתית.

תוצאות הבדיקה
שעתיים לאחר הבדיקה לאבחון סוכרת מסוג 2:
• פחות מ-140 מ"ג/דצ"ל – תקין
• 144-199  מ"ג/דצ"ל – מצב טרום סוכרתי, כלומר בסיכון גבוה לפתח סוכרת מסוג 2.
• 200 מ"ג/דצ"ל ומעלה – אבחנה של סוכרת מסוג 2.

חשוב לזכור שקיימים משתנים רבים שעלולים להשפיע על תוצאות הבדיקה. משתנים אלו כוללים מחלה, רמת פעילות גופנית ותרופות מסוימות. יתכן שהרופא המטפל ימליץ על בדיקה נוספת או בדיקה אחרת לאבחון המחלה.

הבדיקה לאבחון סוכרת הריונית:
• פחות מ-180 מ"ג/דצ"ל שעה לאחר שתיית התמיסה – תקין.
• פחות מ-155 מ"ג/דצ"ל שעתיים לאחר שתיית התמיסה – תקין.
• פחות מ-140 מ"ג/דצ"ל שלוש שעות לאחר שתיית התמיסה – תקין.

במידה ומתקבלות תוצאות גבוהות יותר בשתיים או שלוש בדיקות – קיימת אבחנה של סוכרת הריונית.

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp