מתבגרים העוסקים בבניית שריר – עלולים להיפגע

מתבגרים העוסקים בבניית שריר – עלולים להיפגע

 

 

 

השאיפה לגוף אתלטי עלולה לעתים להוביל לנזק גופני. כך עולה ממחקר שהתפרסם ב-19 בנובמבר 2012 במהדורה המקוונת של הירחון Pediatrics.
מתבגרים רבים שואפים לגוף אתלטי ונוקטים בטקטיקות מזיקות על מנת להשיג אותו.
סקר שנערך בקרב 2,800 מתבגרים מהעיר מיניסוטה שבארה"ב מצא שכמעט כל הנערים עשו משהו במטרה להגדיל את מסת השריר שלהם, לרוב באמצעות פעילות גופנית.  6% מהם השתמשו בסטרואידים ו-11% השתמשו בתוסף אחר להגדלת מסת השריר כמו קראטינין או DHEA.
גם בקרב הבנות הייתה נטייה לפתח גוף שרירי ומעוצב יותר, כ-2/3 מהבנות טענו שהן עוסקות בפעילות גופנית בעיקר כדי לחזק ולעבות את השרירים, כ-5% דיווחו על שימוש בסטרואידים, ואחוז דומה דיווח על שימוש בתוספים אחרים להגברת מסת השריר.

העומדת בראש המחקר, ד"ר מרלה אייזנברג טוענת שתוצאות המחקר מדאיגות. השימוש בסטרואידים הוא מסוכן ותופעות הלוואי שלו נעות בין פצעי בגרות ושיעור-יתר ועד להתקפי לב ומחלות כבד.
אולם אפילו שינויים בדיאטה ובפעילות היומית עלולים להשפיע לרעה – אם הם נעשים רק במטרה להגיע למבנה גוף "אידיאלית".
44% מהבנים טענו שעשו שינויים בדיאטה במטרה לנסות ולהגדיל את מסת השריר, 19% השתמשו באבקות חלבון. אחוז דומה נמצא גם בקרב הבנות, כ-8% דיווחו על שימוש באבקת חלבון.
ד"ר אייזנברג ממליצה להורים להיות ערים לסימנים של התעסקות-יתר של המתבגרים במבנה גופם; סימנים אלו כוללים התבוננות במראה לעיתים תכופות, מעבר פתאומי לדיאטה עשירה בחלבון ו/או פעילות גופנית מוגזמת. כמו כן, מומלץ להימנע מלהעניק תשומת לב מופרזת להישגים הספורטיביים של הילד – הוא עלול לחשוב שכדאי להצטיין עליו להיות בעל מבנה גוף מסוים. לכל אחד מאתנו מבנה גוף שונה, טוענת ד"ר אייזנברג, ולהתאים את מבנה הגוף לסטריאוטיפ מסוים, אינו רעיון ישים מוצלח כל כך.

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp