תרופות נוספות שאין לקחת עם מיץ אשכוליות

תרופות נוספות שאין לקחת עם מיץ אשכוליות

 

 

 

מספר תרופות המרשם המושפעות לרעה ממיץ אשכוליות גדל משמעותית מאז שנת 2008, אולם רופאים רבים עדיין אינם מודעים לסכנות. בסקירה נרחבת שהתפרסמה ב-26 בנובמבר 2012  ב- Canadian Medical Association Journal נמצאו למעלה מ-85 תרופות שהאינטראקציה שלהם עם מיץ אשכוליות עלולה לגרום לתופעות לוואי, 43 מהם עלולות לגרום לתופעות לוואי חמורות.

אפילו צריכת כמות קטנה של מיץ אשכוליות בליווי התרופות, עלולה לגרום למוות פתאומי, כשל כלייתי, כשל נשימתי, דימום במערכת העיכול והשפעות חמורות נוספות.
פירות השייכים למשפחת פרי ההדר, כמו לימונים ותפוזים שמשתמשים בהם לעיתים קרובות בהכנת ריבות, מכילות גם הם את הרכיבים הפעילים המכונים פורנוקומרינים  (furanocoumarins), שעלולים לגרום לתופעות לוואי חמורות. כימיקלים אלו כפי הנראה מעכבים את פעילות האנזים שמפחית במחצית את השפעת התרופה.

החוקרים טוענים שאפילו שתיית כמות מזערית של מיץ אשכוליות שעות לפני נטילת התרופה – מגדילה משמעותית את השפעתה. זה כמו לקחת כמה תרופות בפעם אחת.
ההשפעה הרעילה עלולה להיות גדולה יותר כאשר נוטלים את התרופה מספר פעמים; לדוגמה, אם נוטלים את התרופה Zocor להורדת כולסטרול עם 200 מ"ל מיץ אשכוליות פעם אחת ביום במשך שלושה ימים – ריכוז התרופה בדם יעלה ב-330%(!).

על פי תוצאות הסריקה התרופות שעלולות ליצור אינטראקציה שלילית עם מיץ אשכוליות כוללות:

  • תרופות מסוימות להורדת כולסטרול מקבוצת הסטטינים; כמו סימבסטטין, ליפיטור ו-פרבקול.
  • תרופות מסוימות להורדת לחץ דם כמו ניפדיפין (nifedipine).
  • תרופות למניעת דחיית השתלות; כמו ציקלוספורין ( Sandimmune ו-Neoral).
  • תרופות מסוימות למחלות לב; כמו amiodarone (Cordarone, Nexterone), clopidogrel ו-apixaban.

 

 

 

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp