סיכון בשילוב סטטינים ותרופות אנטיביוטיות מסוימות

סיכון בשילוב סטטינים ותרופות אנטיביוטיות מסוימות

medicines

 

מיליוני אנשים ברחבי העולם נוטלים סטטינים להורדת רמות הכולסטרול בדם (סימבסטטין, ליפיטור ועוד).

מחקר שפורסם ביוני 2013 ב-Annals of Internal Medicine מצא, כי נטילת סטטינים ואנטיביוטיקה מסוג אריתרומיצין או קלריתרומיצין עלולה לגרום לתופעות לוואי חמורות, בעיקר בקרב קשישים.

אריתרומיצין מופיע בצורת טבליות, קפסולות, סירופ וזריקות. הוא משמש לטיפול בזיהומים שונים ומהווה תחליף לרגישים לפניצילין. ניתן לעתים קרובות לטיפול במחלות בדרכי הנשימה, כמו דלקת ריאות.

קלריתרומיצין הוא אחד התרופות הניתנות לטיפול בחיידק ההליקובטר פילורי – חיידק שנמצא בשכיחות גבוהה בכיב התריסריון והקיבה.

במחקר השתתפו 144,000 איש בני 65 ומעלה שחלקים נטלו סטטינים בשילוב עם אריתרומיצין ולקריתרומיצין, וחלקם נטלו סטטינים בשילוב אנטיביוטיקה מסוג אחר. תוצאות המחקר הראו נזק כלייתי גדול ב-26% בקרב הנחקרים שנטלו סטטינים בשילוב אריתרומיצין ולקריתרומיצין, בהשוואה לאלו שנטלו אנטיביוטיקה מסוג אחר. כמו כן נמצא כי שיעור התמותה ואחוז המאושפזים בעקבות נזק לשרירים היה מעט גבוה יותר בקרב המשתתפים בקבוצה הראשונה.

ד"ר גרג פונרו, דובר ארגון הלב האמריקאי (American Heart Association) טוען שמחקרים אמינים רבים שבוצעו עד היום מצאו כי התועלת בנטילת סטטינים להגנה מפני מחלות לב וכלי דם עולה בהרבה על הסיכונים הכרוכים בנטילתם. מסיבה זו הוא אינו ממליץ להפסיק את נטילתם אלא להחליף את סוג האנטיביוטיקה.

 מחברי המחקר מדגישים כי בהשוואה לקשישים, הסיכון של צעירים יותר הנוטלים סטטינים בשילוב אריתרומיצין או לקריתרומיצין לסבול מתופעות לוואי חמורות הוא מופחת יותר .

 

 

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp