דגים משפרים את תפקודי המוח

דגים משפרים את תפקודי המוח

fish_brain

 

 

אכילת דגים, צלויים או אפויים, לפחות פעם בשבוע משפרת את תפקודי המוח בלי כל קשר לכמות חומצת השומן אומגה 3 שהם מכילים.   כך על פי מחקר שהתפרסם באוגוסט 2014 בכתב העת  American Journal of Preventive Medicine.

מדענים צופים כי בשנת 2040 כ-80 מיליון איש ברחבי העולם יסבלו מדמנציה (בעברית: שיטיון. ירידה משמעותית בתפקוד הקוגניטיבי של האדם). המשמעות היא שיותר משפחות יישאו בנטל הטיפול בחולים ועלות הטיפול הרפואי תעלה משמעותית.

מספר מחקרים שפורסמו בעבר הראו כי שינויים באורח החיים כמו פעילות גופנית, הפסקת עישון, ירידה במשקל עשויים לתרום לירידה בשיעור החולים באלצהיימר ובמחלות אחרות הקשורות לפגיעה קוגניטיבית בקשישים. כמו כן נמצא ,כי לחומצת השומן מסוג אומגה 3, המצויה בעיקר בדגים, זרעים, אגוזים ושמנים מסוימים, השפעה מיטיבה על תפקודי המוח.

החוקרים נתחו נתונים שהתקבלו מ-260 איש (בגיל 65 ומעלה) שדיווחו על הרגלי האכילה שלהם. המשתתפים נשאלו בין השאר, כמה דגים הם אוכלים וכיצד הם מכינים אותם. דגים אפויים או צלויים מכילים כמות גדולה יותר של אומגה 3 בהשוואה לדגים מטוגנים משום שהטיגון בחום גבוה הורס את חומצות השומן.
המחקר החל בשנת 1989 ונמשך 10 שנים. בשתי נקודות זמן במהלך המחקר תפקודי המוח של המשתתפים נמצא נורמלי. המשתתפים עברו הדמיה בתהודה מגנטית (MRI) של המוח. במחקר נמצא כי החלק האפור במוח באזורים שאחראים על זיכרון וקוגניציה היה גדול יותר באנשים שאכלו דג אפוי או צלוי לפחות פעם בשבוע. כמו כן, רמת ההשכלה שלהם הייתה גבוהה יותר. מאידך, לא נמצא קשר בין רמות האומגה 3 בדם לבין השינויים במוח.

לדברי החוקר הראשי, פרופ' ג'יימס בייקר, מחקר זה מדגיש כיצד שינוי באורח החיים, במקרה זו אכילת דגים, ולא גורמים ביולוגיים תורמים לשינוי חיובי במבנה המוח ועשויים למנוע או לעכב בעיות קוגניטיביות שעלולות להופיע בשלב מאוחר יותר בחיים.

 

 

 

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp