השמנה כבעיה בריאותית

השמנה כבעיה בריאותית

[ad#השמנה]

השמנה כבעיה בריאותיתמתי המשקל הופך לעודף משקל?  כיצד מגיעים למצב של משקל יתר?  כמה עלי לשקול?  בעיות בריאותיות הקשורות לעודף משקל

בחברה המערבית הסוגדת למראה החיצוני, אנשים רבים מתייחסים למשקל יתר כאל בעיה הקשורה בהופעה חיצונית, ולא כבעיה שעלולה להשפיע על בריאות ואיכות החיים. הבעיות הבריאותיות שעלולות להיווצר בגלל עודף משקל הן מעבר לסוכרת ובעיות לב הידועות כמעט לכולם. עודף משקל עלול גם להשפיע על המפרקים, נשימה, שינה, מצבי רוח ואנרגיה. למעשה השמנת יתר עלולה להשפיע לרעה על איכות החיים.
כאשר אוכלים יותר קלוריות בהשוואה לקלוריות ששורפים – הגוף מאחסן את עודף הקלוריות כשומן. משקל עודף של מספר קילוגרמים עדיין לא מוגדר כהשמנה. אולם, אם ממשיכים לאורך זמן במגמה של צריכה עודפת של קלוריות ומיעוט פעילות גופנית – נבנית בהדרגה רקמת שומן המתבטאת במשקל יתר. לבסוף, הגוף מגיע לנקודה שבה לכמות השומן שנאגר בגוף השפעה שלילית על הבריאות ואיכות החיים.

מתי המשקל הופך לעודף משקל?
כפי שהינך וודאי יודע/ת, השמנה היא אחת הבעיות הבריאותיות הגדולה שעמה מתמודדת החברה המערבית. מומחים אף מגדירים את ההשמנה בתקופתנו כמגיפה. ההשמנה משפיעה על ילדים, בני נוער ומבוגרים. כתוצאה מעלייה במגמת ההשמנה, הצעירים כיום חולים במחלות שאפיינו בעבר את המבוגרים בלבד – כמו יתר לחץ דם, רמות גבוהות של כולסטרול בדם וסוכרת מסוג 2.

כיצד מגיעים למצב של משקל יתר?
ישנן משפחות בהן קיימת נטייה תורשתית להשמנת יתר.  במשפחות אלו קיימת נטייה לעלייה במשקל מכיוון שגופם שורף קלוריות באיטיות בהשוואה לאחרים. בעבר, כאשר האוכל לא היה נגיש, נטייה זו פעלה לטובת בני האדם. אולם כיום, כאשר המזון זמין כל יום במשך 24 שעות ביממה – חילוף החומרים היעיל שהבטיח את בעבר את הישרדותנו – הופך לחיסרון.

למרות שלנטייה הגנטית השפעה משמעותית על מבנה הגוף ועל המשקל, עדיין קיימת השפעה משמעותית של התנאים הסביבתיים. אנשים כיום עולים במשקל בשל בחירה במזונות שאינם בריאים (כמו מזון מהיר למשל) והרגלי אכילה במשפחה (כמו אכילה מול הטלויזיה במקום אכילה סביב השולחן). גורמים סביבתיים נוספים המשפיעים על משקל עודף הם: חטיפים ומשקאות קלים בעלי ערך תזונתי נמוך, מנות גדולות יותר של מזון ומחסור בפעילות גופנית.
לעיתים קרובות אנשים נוטים לאכול  בתגובה למצבים רגשיים כמו עצב, תסכול, לחץ ושעמום.

 כמה עלי לשקול?
בני הנוער נמצאים בתהליך של גדילה והתפתחות ולכן קביעת המשקל הרצוי בגילם היא עניין מסובך יותר בהשוואה למבוגרים. רופאים ותזונאים משתמשים לעיתים קרובות ב-BMI על מנת לבחון האם אתם מצויים בעודף משקל או בהשמנת יתר. כמו כן, תוכלו להיעזר בחישוב אוטומי של BMI ובעקומות הגדילה לנערים ולנערות.
הנער/ה נמצא/ת במצב של השמנת יתר אם ה-BMI שלו או שלה גבוה מה-BMI של  95% מהנערים או הנערות באותו גיל.
הנער/ה נמצא/ת במצב של עודף משקל אם ה-BMI שלו או שלה נמצא בין 95%-85% מה-BMI של הנערים או הנערות באותו גיל.

בעיות בריאותיות הקשורות לעודף משקל
השמנת יתר היא בעיה לא רק לגוף אלא גם לנפש.  אל הנזקים הבריאותיים של עודף המשקל מתלווה בדרך כלל גם תסכול, קשיים חברתיים ולחץ נפשי.
הנזקים הבריאותיים של עודף משקל בבני הנוער:
• מחלת בלאונט – אופיינית לילדים ולמתבגרים כבדי משקל . מה שמציין את המחלה הנו פגיעה במנגנון הצמיחה של עצם השוקה.
• דלקת מפרקים (arthritis)  –  העומס על המפרקים בשל עודף משקל עלול לגרום לדלקת מפרקים גם בגיל כה צעיר.
• קשיי נשימה –  השמנת יתר עלולה לגרום לקשיי נשימה העלולים להפריע במשחקים עם חברים או אפילו בפעולות פשוטות, כמו הליכה למשל.
• הפסקות נשימה בשינה –  הפסקות נשימה בשינה עלולות להיגרם בשל השמנת יתר אצל מבוגרים וילדים.  בעיות אלו חמורות במיוחד משום שמעבר להפרעה במהלך שינה תקין, היא גורמת לתחושת עייפות ופוגעת ביכולת הריכוז והלמידה. הפסקות נשימה בשינה עלולות גם לגרום למחלות לב בעתיד.
• יתר לחץ דם – לחץ הדם בעורקים גדל והלב נדרש למאמץ גדול יותר. הסכנה שמהווה לחץ דם גבוה היא מפגיעה מתמשכת בכלי הדם וברקמות רגישות כגון הלב, רקמת העצבים במוח שפגיעה בה עלולה לגרום לשבץ מוחי, ופגיעה בכלי הדם בעין. ככל שהבעיה נמשכת זמן ארוך יותר הפגיעה בתפקודי הלב וכלי הדם עלולה להיות גדולה יותר. יתר לחץ דם הוא נדיר בקרב בני נוער, עם זאת, הוא שכיח יותר בקרב הסובלים מהשמנת יתר.
• רמת כולסטרול גבוהה בדם – דיסליפידמיה הוא מצב של רמות גבוהות של כולסטרול  ו/או  טריגליצרידים בדם. כהדיסליפידמיה נחשבת לגורם סיכון לטרשת עורקים ומחלות כלי דם כלליים.
• אבנים בכיס המרה – בכיס המרה עלולות להצטבר "אבנים" העשויות משלושה סוגים: כולסטרול, מלחי מרה ואבני תערובת של כולסטרול, מלחי מרה וסידן. השמנת יתר מהווה גורם סיכון חשוב להתפתחות אבני כיס מרה.  הבעיה קשה עוד יותר בהשמנה שמתחילה בגיל צעיר.
• כבד שומני – מחלת הכבד השומני היא בעיית הכבד הכרונית הנפוצה ביותר בעולם המערבי. כ‭40%-‬‭30%‬ מהאוכלוסייה הבוגרת סובלים ממנה, בעיקר גברים. כמו רוב המחלות הכרוניות בעולם המערבי, לאחרונה נצפית המחלה יותר ויותר גם בקרב ילדים ומתבגרים. אחד מהגורמים העיקריים לכבד שומני הוא השמנת יתר ורמת גבוהה של שומנים (בעיקר טריגליצרידים) בדם.
• תסמונת השחלה הפוליציסטית – נערות הסובלות מהשמנת יתר עלולות לסבול מהפרעות במחזור החודשי ומרמה גבוהה של טסטוסטרון (ההורמון הגברי) בדם.  במצב נורמלי טסטוסטרון מצוי בדם, אולם רמה גבוהה מידי שלו עלול לגרום לפגיעה בתהליך הביוץ, לשיעור-יתר ולריבוי פצעי בגרות. שחלה פוליציסטית קשורה גם בתנגודת לאינסולין, גורם סיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2. נשים הסובלות מהשמנת יתר עלולות לסבול מבעיות פוריות.
• תנגודת לאינסולין וסוכרת מסוג 2 – כאשר יש עודף שומן בדם האינסולין מתקשה להכניס את הגלוקוז (מקור האנרגיה המרכזי בגוף) לתאים. על מנת לשמור על רמת גלוקוז תקינה הגוף נזקק לכמויות גדולות יותר של אינסולין. במידה ומצב זה נמשך לאורך זמן עלולים מתבגרים הסובלים מהשמנת יתר לפתח סוכרת מסוג 2.
• דיכאון והערכה עצמית נמוכה – לאנשים הסובלים מהשמנת יתר נטייה גדולה יותר לדיכאון ולהערכה עצמית נמוכה.

מחקר שנעשה לאחרונה מראה כי נערות מתבגרות הממקמות את עצמן בתחתית הסולם החברתי בשל דימוי עצמי נמוך, הן בעלות סיכוי גבוה יותר לעלות במשקל במשך הזמן לעומת חברותיהן, בעלות הדימוי החברתי המקובל והפופולרי יותר.

למרבה המזל אף פעם לא מאוחר מידי לעשות שינויים בהרגלי האכילה והפעילות הגופנית על מנת לשמור על משקל תקין ולהימנע מההשפעות הבריאותיות המזיקות של השמנת יתר. השינויים שתעשו אינם צריכים להיות גדולים או דרסטיים במיוחד: התחילו בצמצום הדרגתי של מזונות ומשקאות עתירי קלוריות. התחילו בפעילות גופנית – אפילו למשך 10-5 דקות ביום ומשם לעלות את דרגת הקושי והתדירות. חשוב ביותר – אל תהססו לבקש עזרה מהמומחים אם אתם זקוקים לה!

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp