האם קפה מגן מפני סרטן העור?

האם קפה מגן מפני סרטן העור?

coffee_melanoma

 

שתיית קפה על הבוקר אינה רק מעוררת אלא אף עשויה לסייע בהגנה מפני מלנומה – סרטן העור הקטלני ביותר. כך על פי ממצאי מחקר שפורסם ב-20 בינואר 2015 בכתב העת Journal of the National Cancer Institute.

מחקרים בעבר מצאו כי שתיית קפה עשויה להגן מפני צורות קטלניות פחות של סרטן העור, ככל הנראה ע"י הגנה על התאים מפני קרינה על-סגולה B. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון האם הגנה זו תקפה גם למלנומה, סרטן העור הקטלני ביותר.

בשנת 2013 אובחנו בארה"ב כ-77,000 מקרים חדשים של מלנומה וכ-9,500 מהם נפטרו מהמחלה. מלנומה היא מחלת הסרטן ה-5 בשכיחותה בארה"ב.

החוקרים אספו נתונים ממחקר המנוהל ע"י המכון האמריקאי לבריאות והאגודה האמריקאית לגמלאים (AARP). שאלון מזון נשלח ל-3.5 מיליון חברי האגודה המתגוררים ב-6 מדינות בארה"ב. בניתוח נתוני השאלון בשנת 1995 ו-1996 נמצאו כ-447,400 גמלאים שנהגו לשתות קפה.  בעת מילוי השאלונים כל חברי הקבוצה לא חלו בסרטן. החוקרים עקבו אחר המשתתפים במשך 10 שנים בממוצע.

בניתוח תוצאות המחקר נלקחו בחשבון גורמים נוספים שעלולים להשפיע על הסיכון לחלות במלנומה שכללו חשיפה לשמש, מדד מסת הגוף, גיל, מין, פעילות גופנית, צריכת אלכוהול ועישון.

מניתוח הממצאים עלה כי אנשים ששתו יותר כוסות קפה ליום היו בסיכון מופחת לחלות במלנומה, בהשוואה לאנשים שלא שתו כלל, או שתו מעט מאוד. ההגנה מפני סרטן העור הייתה גדולה יותר ככל שצריכת הקפה עלתה: אנשים ששתו 1-3 כוסות קפה ליום היו בסיכון מופחת של 10% לחלות בסרטן בהשוואה לאלו שלא שתו כלל. יתירה מזאת, אלו ששתו 4 כוסות קפה ומעלה ליום, היו בסיכון מופחת של 20%.

לדברי ד"ר לן ליכטנפלד, קצין רפואה ראשי של האגודה האמריקאית לסרטן, מחקר זה בחן שתיית קפה ולא שתיית קפה נטול קפאין. ייתכן שקיימים גורמים נוספים בקפה, מלבד קפאין, שעשויים להגן מפני סרטן העור. כמו כן, זה לא היה מחקר קליני ולכן לא הוכיח סיבה ותוצאה – כלומר לא ניתן להוכיח ששתיית קפה אכן מפחיתה את הסיכון לחלות במלנומה.

מחקר זה מדגיש כי אכן קיים ביסוס מדעי לקשר בין מלנומה לשתיית קפה, מוסיף ד"ר ליכטנפלד, אולם קרם הגנה, כובע ושרוולים ארוכים עדיין מגנים טוב יותר מפני השמש, בהשוואה לשתיית קפה.

 

 

 

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp